Materialul de mai jos este scris de bunul nostru prieten Crăciun Ioan Lăcătuș cercetător la ISPMN (Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale,
președintele Asociației creștin-ortodoxe a rromilor ,,Sf. Moise Harapul” cu sediul în Cluj Napoca, student la Facultatea de Teologie Ortodoxă a U.B.B. și membru activ al comunității bisericii studențești din Complexul Hasdeu.
Moartea regelui Florin Cioabă, înseamnă o uriaşă pierdere nu doar pentru
spaţiul socio-politic românesc, pentru mişcarea rromilor din România, sau
pentru comuitatea tradiţională a rromilor căldărari din care făcea parte.
Mai cu seamă pierderea semnificativă este pentru naţiunea rromilor din
întreaga lume, pentru mişcarea internaţională a rromilor, acesta fiind o voce
aparte nu prin titlul de rege, ci prin faptul că făcea parte din două organisme
internaţionale de reprezentare a rromilor: Uniunea Internaţională a Rromilor
(IRU) şi Forumul European al Rromi şi Călătorilor (ERTF). Din 8 aprilie 2013 a
fost ales în cea mai înaltă funcţie într-o instituţie internaţională de
reprezentare a rromilor, şi anume Preşedinte al Uniunii Internaţionale a
Rromilor, instituţie în care din 1998 era prezent în bordul de conducere. În
contextul european actual al problematicii rrome, lipsa vocii, a experienţei şi
calităţilor sale vor fi greu de înlocuit în perioada următoare.
Pentru a-i cunoaşte mai bine activitatea voi oferi cronologic
cateva informaţii despre Florin Cioabă:
În anul 1990 alături de tatăl său şi avocatul rrom Bobu înfiinţează prima
organizaţie politică a rromilor din România-Uniunea Generală a Rromilor.
În februarie 1990 înfiinţează primul ziar color al rromilor din ţară „Nevo
Drom.”
În 1994 se converteşte la cultul penticostal.
În 1995 crează propria organizaţie: Centrul Creştin al Rromilor.
În 1996 este ales consilier judeţean la Sibiu.
În 1997 preia prerogativele de rege al rromilor; devine membru în IRU.
98 este ales în bordul de conducere IRU.
2000 – este ales la Praga prim-vicepreşedinte al IRU.
La alegerile din 2000 prin organizaţia Centrul Creştin al Rromilor
înregistrează un succes: 100 de consilieri, 2 primari şi 1 viceprimar.
2004- este investit cu un nou mandat
de prim-vicepreşedinte al IRU.
- finalizează seminarul Old
Teach din SUA
- seminarul Biblic Betania
din Sibiu
2005 este ales la Strasbourg să facă parte din bordul de conducere al ERTF.
El a luptat pentru „integrarea,
emanciparea şi creştinizarea rromilor”, iar în ultimele luni din poziţia de
preşedinte IRU pe plan internaţional a încercat să ducă viziunea personală: „incluziunea
rromilor în marea familie
civilizaţională europeană prin intermediul încreştinării rromilor.” În această
calitate a efectuat o vizită specială la Vatican, la sfârşitul lunii iunie
2013, considerată de analişti ca fiind „emblematică şi de mare importanţă
pentru viitorul comunităţii rrome din întreaga lume.” Discursul d-lui Cioabă în
faţa Papei Francisc şi a cardinalilor s-a axat tocmai pe prezentarea acestei
viziuni social-creştine, care „are la bază creştinismul, credinţa în Dumnezeu
şi Iisus Hristos precum şi credinţa în valorile familiei-valori fundamentale
ale creştinismului.” Acesta a argumentat prin exemplul personal, în România
reuşind să sprijine din `94 prin Centrul Creştin al Rromilor, înfiinţarea a „peste
300 de biserici ale rromilor în care se predică în rromani, în anul `90
existând doar una singură.”
Prin vocea Papei s-a promis un sprijin solid şi ferm pentru rromi şi IRU.
De asemnea Florin Cioabă şi-a exprimat durerea şi îngrijorarea în cadrul acestei
intâlniri la Vatican, dar şi într-un mesaj public în data de 2 august 2013, cu
ocazia Comemorării Holocaustului Rromilor la Sibiu, exprimând faptul că „state
ale Europei (Cehia, Polonia, Ungaria, Franţa, Germania, Slovacia, etc.) nu au
învăţat lecţiile istoriei, în multe din aceste ţări revenid fantomele
nazismului.”
Pe d-l Florin Cioabă l-am întâlnit personal de mai multe ori. În acest an
de două ori, în vizite de serviciu la Sibiu: în aprilie la al VIII-lea Congres
Internaţional al Rromilor, când a fost ales preşedinte al IRU, respectiv în
luna mai la o conferinţă naţională organizată de organizaţia Indirom, deţinută
de baiatului mai mare al regelui, Dorin Cioabă, întrunire la care au participat
judecători romi tradiţionali, membri ai staborului de judecată tradiţional
recunoscuţi la nivel naţional, avocaţi rromi şi alti specialişti romi din domeniul
juridic, tineri rromi cu studii superioare care urmează să lucreze în sferă a
medierii (juridice). La finalul acestei conferinţe am servit masa cu participanţii
într-un cadru intim, cu familia Cioabă, în casa fiului Dorin, regele
participând şi el. Ospitalitaea şi deschiderea familiei ar surpinde pe oricine.
A fost un moment deosebit în care s-a vorbit deschis, în care personal m-am
simţit liber şi „protejat” în discuţiile cu colegi rromi din Bucureşti (acum
avocaţi în Baroul Bucureşti sau mediatori) participanţi, dar în mod special
faţă de judecătorii tradiţionali, minunându-mă de inţelepciunea şi deschiderea
lor. De asemenea în comunicare cu d-l Dorin, probabil succesorul în poziţia de
rege, mi s-a aratat o deschidere foarte naturală, chiar făcându-mi legatura cu
Împaratul Iulian, prezent la eveniment, care mă interesa în primul rând pentru
a crea un minim contact, ştiind că acesta e ortodox.
Pe regele Florin Cioabă, prima dată l-am întâlnit în 2008, în ajun de
Rusalii, când am programat şi realizat cu dânsul un interviu biografic (din
care voi reda o parte spre finalul acestui material), în cadrul proiectului de
cercetare „Sistemul instituţional al minorităţilor etnice din România.” Eram în
calitate de cercetător la ISPMN-Institutul pentru Studierea Problemelor
Minorităţilor Naţionale, ceea ce mi-a înlesnit să descopăr „informaţii de primă
mâna” despre instituţia regală a rromilor dar şi despre debutul mişcării rrome
din anii `90.
Am fost foarte suprins înainte de a intra în incinta Casei Regale din Sibiu.
De fapt, era o casă normală privită din exterior, arhitectura casei, chiar şi
gardul şi poarta de la intrare, extrem de simple. Nimic din ce observam nu
mi-ar fi spus că acolo locuieşte un rrom-tradiţional-sau regele rromilor, nimic
nu epata, nu imi atragea atenţia. L-am sunat pe mobil din bulevard pentru mă
ghida spre curte. La sfârşitul interviului (după o oră), m-a invitat la slujba
religioasă la biserica penticostală pe care o păstorea, destinată în mare parte
pentru rromii din subgrupul din care dânsul
făcea parte, rromii căldărari. (În timpul interviului am fost plăcut
surpins de discreţia soţiei d-lui Florin Cioabă, modul în care dânsa a
intervenit de două ori: o dată pentru a-i oferi telefonul pentru o conversaţie,
iar a doua oară pentru a-l atenţiona că e timpul de mers la slujbă la biserica,
de fiecare dată adresându-i-se în limba rromani). M-am simţit onorat de această
invitaţie, nu doar pentru că m-a luat în maşina personală, în dreapta dânsului,
până la biserica rromilor din Sibiu, ci mai cu seamă pentru că acolo am avut
şansa realizării unei observaţii socio-antropologice. În mod special am fost
marcat de utilizarea limbii rromani în cadrul rugăciunilor sau a cântecelor
religioase. Însă totuşi, uimirea mea cea mai mare, a fost faţă de modul în care
portul tradiţional, a fost păstrat de aceste femei rrome, de peste veacuri,
inclusiv acoperirea capului (fără salbă la gât sau alte podoabe în cazul celor
convertite), iar acesta se plia perfect unei cutume specifice cultului creştin
penticostal. În faţă aveam o situaţie de contrast în raport cu percepţiile
personale, sau alte realităţi existente în societatea românească post-modernă,
secularizată, înclusiv în mediile neoprotestante românesti cu care eram
familiarizat.
Florin Cioabă este caracterizat atât de rromi dar şi de intelectualii
români care l-au cunoscut ca fiind un om de onoare, o fire prietenoasă,
echilibrată, fără trufie, având calitatea de a nu face diferenţieri de statut
în abordarea semenului.
S-a remarcat prin calităţile sale de lider politic-surpinzând în mod
deosebit, echilibrat în intervenţiile şi declaraţiile publice-dar mai ales ca
lider religios, poziţie din care are realizări notabile în comunităţile
tradiţionale, prin infiintarea de biserici pentru rromi, fenomen puţin cunoscut
de opinia publică, prin schimbările moral-creştine semnificative asupra
rromilor, şi în mod particular, ca lider pentru rromii căldărari, cei care au
avut cel mai mult de suferit în urma deportărilor în lagărele naziste ori în
Transnistria.
Tot acestora li s-a confiscat aurul, fiind printre ultimele subgrupuri de
rromi sedentarizate în România după anii `50, forţat în unele cazuri,
făcându-se abstracţie de aspectele cutumiar-tradiţionale.
Tocmai pentru că familia Cioabă s-a implicat în susţinerea cauzei acestora
încă din regimul comunist, inclusiv pentru recuperarea aurului confiscat de
nazişti şi nu numai, Ion Cioabă (tatăl lui Florin, de la care a moştenit prerogativele
de rege) s-a impus ca un simbol pentru rromi, fiind singurul lider rrom
acceptat de Ceauşeşcu, cu care discuta problemele rromilor. Cu toate acestea în
`86 atât Ion Cioabă cât şi Florin Cioabă au fost arestaţi pentru militarea
pentru drepturile rromilor. Cel din urmă organizase chiar un prim protest
stradal cu rromii pentru drepturile rromilor, pentru monedele ce le-au fost
confiscate.
Decesul liderului rrom Florin Cioabă survine imediat după moartea
sociologului Nicolae Gheorghe, un prieten şi apropiat al familiei Cioabă, cel
care a activat la nivel diplomatic internaţional pentru rromi, având inclusiv 7
ani de activitate la OSCE în Varşovia.
Se pare că „cei doi s-au înfrăţit şi prin moarte”, inima regelui cedând la
vestea pierderii prietenului, şi totodată prin nereuşirea de a ajunge din
Turcia la înmormântare în Bucureşti.
Încă din anii `80 cei doi făceu front comun cu (bătrânul) Ion Cioabă la
obţinerea/recunoaşterea statutului de minoritate naţională pentru rromi, din
partea statului român şi a regimului comunist.
Cele două personalităţi marcante în procesul de emamcipare internaţională a
rromilor, au făcut parte dintre pionii care au pus bazele mişcării rromilor în
România în anii `90. Până în august 2013, aceştia au activat complementar,
neobosiţi, (ignorând chiar şi boala), cu realizări şi rezultate, care trebuie
(re)cunoscute mai cu seamă printre tinerii rromi. Pentru toate acestea cei doi
lideri rromi pot constitui modele, iar proiectele şi viziunea lor trebuie
neapărat să fie continuate şi dezvoltate pe diversele structuri şi paliere
social-instituţionale (locale, naţionale şi internaţionale).
„Florin Cioabă a fost un bastion al păstrării valorilor etnoculturale, dar
şi al unei modernizări emergente, la fel cum Nicolae Gheorghe era adeptul unei
responsabilizări civice şi cosmopolitismului, prin afirmarea drepturilor
omului. Uniţi în viaţă şi în moarte, ei lasă moştenire această binaritate, prin
care putem fi rromi, dar şi cetăţeni - cu demnitate.”
(Vasile
Ionescu, „Adevărul” http://adevarul.ro)
Prin dispariţia celor două personalităţi vizionare, totuşi rămâne uimirea
faţă de moştenirea lăsată de aceştia. Iar pierderea prin care trece comunitatea
rromilor, societatea civilă rromă în special, prin pilda de munca a celor doi,
Nicolae Gheorghe şi Florin Cioabă trebuie să ne dea şi mai mult curaj pentru
noi cei rămaşi. Nădăjduiesc să se trezească mai multă responsabilizare printre
rromi, dar şi unitate, pentru a-şi comunica mai bine valorile în societatea
românescă, şi de a găsi soluţii practice la problemele existente în
comunităţile de rromi atât de diversificate şi încă prea puţin cunoscute în
realitate. Dincolo de problema rromilor vizibili prin migraţie, sărăcie sau
cerşit există problema identitară, problema educaţiei (invocată des de regele
Cioabă), nevoia dezvoltării unor structuri de reprezentare în mai multe
instituţii şi în special în cele ecleziale, de ce nu şi în mediile ortodoxe,
care să sporească darul şi ajutorul Bisericii printre aceşti semeni ai noştri.
Personal, cel mai mult îmi doresc pentru poporul rromilor ca să aibă şansa
împărtăşirii cu Hristos în Tainele Bisericii (Cununie, Botez, Spovedanie, etc.).
În acest an (7-8 aprilie) participând la al VIII-lea Congres Mondial al
IRU la Sibiu, cu participanţi rromi din Europa, şi nu numai, în prima parte la
serviciul religios oficiat de regele şi pastorul Florin Cioabă, activitate
inclusă în programul Congresului, la Biserica Rromilor căldărari, m-a
impresionat foarte tare momentul de oficiere a Cinei Domnului aceasta fiind în
rromani, gândindu-mă la bogaţia Euharistică Ortodoxă care s-ar putea oferi şi
rromilor. E lucru îmbucurător totuşi că din 2008 a fost tradusă Sf Liturghie şi
în limba rromani.
Este o provocare abordarea rromilor din punct de vedere al aspectului
religiei în diverse locuri din lume. În Europa există rromi catolici, rromi musulmani
în spaţiul balcanic dar şi în spaţiul românesc-dobrogean, se constată o
expansiune de convertire la cultele neoprotestante după cum arată studiile de
sociologia şi antropologia religiei. Rromii sunt o provocare şi pentru
Bisericile Ortodoxe din Europa, şi este curios dacă se va reuşi devoltarea de programe
catehetice, strategii pastoral-misionare care să formeze comunităţii rrome
ortodoxe veridice alături de conaţionali, uzându-se de aspectul static dar mai
ales de cel dinamic al Tradiţiei, precum
şi al inculturării Evangheliei din perspectiva ortodoxă, care să se plieze pe
specificităţile culturale şi tradiţionale ale rromilor.
În aceste zile când se discută despre cazul morţii regelui Cioabă, se fac
exagerări mai ales în mass-media, în
unele cazuri e lipsa normelor deontologice minimale, operând pe baza
stereotipurilor şi a lipsei de cunoaştere faţă de problematica rromă în
general, precum şi a particularităţilor familiei Cioabă dată şi de apartenenţa
religioasă.
În partea finală voi reda o parte din interviul pe care l-am realizat cu
d-l Florin Cioabă, în care se face referire la statutului de rege:
Q: Consideraţi instituţia regală pe
care dv-stră o conduceţi ca fiind vârful de lance care practic duce mai
departe...
Fl.Cioabă: Eu zic că instituţia
noatră regală, este în primul rând pentru, pentru rromii care, sigur care o
acceptă, nu poţi să zici că pentru toţi, n-ar fi corect dacă aş zice aşa. Dar
pentru rromii care o acceptă este un exemplu, este tradiţie, este păstrarea
identităţii, este un simbol în care cred în cel care se luptă pentru dreptate,
pentru emanciparea lor. Toate aceste lucruri, cred că Casa Regală simte
ajutorul lor; toate aceste lucruri trebuie să rămână, pentru că aşa cum au
crezut în tatăl meu, vreau ca şi în mine
să creadă mai departe, să fie. De fapt tocmai asta am şi făcut când tatăl meu a
fost uns ca rege, de fapt s-a făcut, s-a vrut să fie un simbol, al etniei
rromilor, în care rromii să creadă, în care rromii să fie alături de el, şi să
ştie că el este omul care luptă pentru dreptate.
(Crăciun Ioan Lăcătuş, Interviu realizat în cadrul cercetării „Sistemul
instituţional al minorităţilor etnice din România” pentru Institutul pentru
Studierea Problemelor Minorităţilor Naţionale, 2008.)
regele rromilor Florin Cioabă
imagine preluată de pe internet
Florin Cioabă : date
personale biografice:
(extras din Anexa de ternen. Institutul pentru Studierea Problemelor
Minorităţilor Naţionale, 2008.)
Anul nasterii: 17 noiembrie 1954
Locul nasterii: localitatea Târgu Cărbuneşti, lângă Târgu-Jiu
Locul unde a
copilărit:Târgu Cărbuneşti şi Sibiu
Scolile
absolvite: Scoala generală : Sibiu
Liceu :
Liceul Industrial (a făcut parte din echipa de fotbal a liceului)
Specializari de teologie:-
Old Teach in SUA
- Seminarul Biblic Betania din
Sibiu
Locurile de muncă:
- sef de echipa, sectie de
confectionat arcuri, in Sibiu (în
regimul comunist)
- Centrul Crestin al Romilor,
organizatie proprie
- Prim vice- presedinte al Uniunii Internaţionale
a Rromilor
- Consilier jutetean, Consiliul judetean Sibiu
- Preşedinte al Uniunii Internaţionale a Rromilor
Crăciun I. Lăcătus -cercetător la ISPMN
(Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale)
și președintele Asociației ,,Sf. Moise Harapul”
(Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităților Naționale)
și președintele Asociației ,,Sf. Moise Harapul”