La final de an, cu gândul la Răduc și Andreea(cea care mult iubește și știu că prețuiește muzica lui E. Satie...)
,,Creez
frumusețe. Nu vreau ca o statuie să strivească,
vreau ca să inspire dorința de
a fi mângâiată...”
Constantin Brâncuși
Erik
Satie a fost unul dintre puținii compozitori pe care Constantin
Brâncuși l-a admirat și l-a iubit foarte mult. Se cunoaște că ilustrul
sculptor român manifesta o intransigență categorică în alegerea
oamenilor care să-i fie aproape. Între cei doi s-a legat o frumoasă
prietenie de care ne dă mărturie compozitorul Marcel Mihalovici într-un
dialog cu N. Argintescu-Amza*. Despre această prietenie redau aici câteva
fragmente de evidentă împreună-bucurie între acești doi artiști:
M.M. -,,Nu s-a dus
niciodată la vreun concert, afară de concertele lui Satie. Și nu înțeleg de ce.
Cred că la Satie îi plăcea acea...
N.A.-A.-Spontaneitate?
M.M.-Nu, nu, nu
era spontaneitate. Cel puțin nu cred. La Satie era acea simplicitate, acea
linie simplă...
N.A.-A. -Obținută.
M.M.-Nu, nu era
obținută. Ea rezulta, cum să vă spun, ea rezulta din ignorarea tehnicii
muzicale. Căci Satie era un ignorant în
materie de tehnică muzicală. În vreme ce Brâncuși nu era un ignorant...
N.A.-A. -Da, dar
s-a vorbit despre o ,,doctă” ignoranță!
M.M. -Da, se
poate. Dar la Satie nu era nimic doct. Cred că lui Brâncuși îi plăcea tocmai
aspectul negativ a lui Satie. Aspectul...
N.A.-A. -Trăznit?
M.M.-Da,
caraghioslâcurile, ciudățeniile...
N. A.-A. -Inconformismul?
M.M. -Și pe urmă
îi plăcea să bea un pahar de vin cu Satie. Am luat deseori cina împreună cu
Satie la Brâncuși**. Era încântător... pentru că nu vorbeau despre artă niciodată.
Tăifăsuiam despre una ori alta, se mai
întâmpla să se strecoare câte ceva, dar
îndată se schimba vorba și se revenea la ceea ce li se părea lor mai potrivit
pentru felul cum își imaginaseră seara. Nici într-un caz despre artă. Le plăcea
muzica. Eu îmi aduceam vioara - mai eram violonist pe vremea aceea- și cântam
melodii românești. Și Brâncuși îmi spunea: ,,Hai Cipică, ține-mi hangul!”
Atunci improvizam un fel de bass, așa, ca
un acompaniament de pedală și el cânta, tot la vioară. Pe urmă îmi spunea:
,,Acum cântă tu, și eu dansez.” Și se apuca să danseze în fața lui Satie; ca un
urs juca, dar și cu grație în același timp. Era fermecător! Satie...îmi
amintesc cum într-o seară Brâncuși pregătise o cină somptuoasă-Brâncuși era un
bucătar prodigios...
N.A.-A. -E știut.
-Dar nu aveai
voie să sufli un cuvânt despre asta! Dacă prindea de veste că îți scăpase o
vorbă despre mesele luate la el, nu te mai invita niciodată. Niciodată, timp de peste 30 de ani, n-am spus
vreunui prieten că cinam la Brâncuși, din teama de a nu mai fi poftit. Ei,
atunci, în seara aceea, stăteam la masă iar Satie spunea: ,,Ce-mi rămâne de
făcut decât să cer naționalitatea română? Ce mâncăruri bune, ce muzică
frumoasă, ce ambianță! Ei bine, cer hotărât să fiu naturalizat român!”
(...)Și pe
Satie l-am văzut tot în ajunul morții sale(n.n. 1925) la Spitalul Saint-Joseph,
și-l aud și acum spunându-mi: ,,Cum o mai duce bătrânul?” Brâncuși avea pe
atunci 50 de ani, iar Satie 49 ori 51. Iar Brâncuși mă trimisese, spunându-mi:
,,Du-te să vezi cum îi merge bătrânului.” Și acum Satie îmi spunea: ,,Zi-i
bătrânului că tare-aș mai mânca niște icre”. Brâncuși: ,,Icre?” Du-te îndată
la Prunier și ia un kilogram de icre.”
A doua zi dimineață mă duc cu kilogramul de icre la spital și cer să-l
văd pe Satie. M-au întrebat dacă sunt din familia lui, și am înțeles că
murise.
Într-adevăr murise în timpul nopții. N-a mai avut parte de icrele pe
care și le
dorise.”
*
Compozitorul Marcel Mihalovici despre prietenia dintre C. Brâncuși și Erik Satie în cartea ,,Expresivitate, valoare și mesaj plastic”, N. Argintescu-Amza, Ed. Meridiane, București, 1973
Compozitorul Marcel Mihalovici despre prietenia dintre C. Brâncuși și Erik Satie în cartea ,,Expresivitate, valoare și mesaj plastic”, N. Argintescu-Amza, Ed. Meridiane, București, 1973
**
Marcel
Mihalovici dă mărturie despre C. Brâncuși pe care o sintetizez: era un
om care nu voia să știe de glorie, de mondenități, dezavua
publicitatea, nu îi plăcea să meargă la teatru, nu prefera prietenii cu
artiști sau
scriitori. ,,Trăia într-un univers
foarte personal”. ,,Un amestec de om primitiv și de un om extrem de
rafinat. Avea sentimente, (...) de un rafinament, de o grație extraordinară...”
Cu femeile se purta impecabil, galant și curtenitor, și era de părere că pe o
femeie ,,n-ai voie s-o lovești nici măcar cu o floare”. Astfel că, pe ucenicele
sale, cum era Milița Pătrașcu, Irina
Codreanu sau Sanda Kessel, la atelier, ca să le poată certa când avea să le obiecteze ceva și să le poată apostrofa, le
dădea diminutive bărbătești precum Mihăiță, Costică etc.
Era un meșteșugar universal. Îi plăcea și știa să
facă absolut orice. De la baie cu tot ce presupune canalizarea și instalațiile
ei, mobilierul de atelier, soba, croiala hainelor purtate de el, chiar și vioara și-a confecționat-o singur, mâncarea
etc... Toate erau făcute doar de mâna lui.
Nu îi plăcea să citească, însă, l-a iubit
pe scriitorul Blaise Cendrars. Cu toate acestea dispunea de o mare ,,finețe
sufletească” și de un ,,rafinament civilizat”.