Vineri seara -20 noiembrie 2009, ora 22:00 pe TVR 1, am umărit un documentar foarte bine realizat despre tot cea însemnat tragedia neamului românesc sub comunism. Emoţionant. Copleşitor.
Vă îndemn să-l urmăriţi la:
|
marți, 24 noiembrie 2009
Reconstituiri, un documentar excepţional despre crimele comunismului
Fără surprize

Primul tur al prezidenţialelor nu a adus nici o surpriză. Configuraţia parlamentară s-a regăsit în mare în distribuţia voturilor. Ceea ce demonstrează nu doar absenţa unui candidat influent dincolo de electoratul propriului partid, cît şi, implicit, prevalenţa problemei premierului în raport cu cea a preşedintelui. Fiindcă desemnarea premierului va fi rodul unei negocieri de partide, nu actul discreţionar al unui preşedinte. Ceea ce se remarcă totuşi, privind retrospectiv, e declinul lui Traian Băsescu, deocamdată relativ. Cota sa de popularitate a fost mulţi ani extrem de ridicată, el mizînd mereu pe o susţinere largă, dincolo de electoratul partidului. Întreaga sa retorică populistă a fost întemeiată pe apelul la o democraţie mai directă, sub forma unor consultări de tip referendum, care să constate pulsul `voinţei poporului`. În faţa unui grupuscul de politicieni el se prevala de milioanele sale de voturi. Preşedintele în exerciţiu s-a folosit cu abilitate de această ficţiune ideologică, vagă şi versatilă, pentru a da o iluzorie satisfacţie unui electorat în general frustrat, care în acest mod se simţea ascultat şi luat în seamă. Pe acest fond au luat naştere şi încercările de delegitimare, cel puţin implicită, a formelor democraţiei reprezentative, în primul rînd a celor parlamentare. Un Băsescu `fără frică şi fără pată` a părut multora o redută contra cinismului şi corupţiei generalizate ale clasei politice. Conştient totuşi de vulnerabilitatea unui astfel de sprijin, Traian Băsescu a încercat constituirea unui mare partid prezidenţial, un proiect ratat. Iată-l acum repliat pe susţinerea unui partid pe care a continuat să-l conducă cu mîna forte şi din exterior, bazîndu-se mult pe un lider docil. Cunoştea prea bine cum poate sfîrşi un lider carismatic, dar marcat de înfrîngeri, în faţa unuia emergent şi aureolat de o victorie personală, aşa cum se întîmplase în cazul preluării de către el însuşi a partidului. Emil Boc nu poate să-l înlăture cum l-a înlăturat el pe Petre Roman. Cu toate acestea partidul e si el în declin. Nu însă prin scăderea popularităţii, cît prin izolare politică. Aceasta se vede şi în cazul negocierilor pentru al doilea tur al prezidenţialelor. Principalul exclus din cursă, deţinătorul nu doar al unui onorabil loc trei, ci şi al unei neaşteptate cincimi din voturi, liderul liberalilor s-a orientat rapid spre o înţelegere politică cu social-democraţii. Acest rezultat bun confirmă, dincolo de confuzia ideologică întreţinută chiar de partide incapabile să-şi asume opţiuni ferme, evoluţia electoratului spre dreapta. Dacă mulţi ani stînga domina aproape discreţionar, acum situaţia s-a răsturnat. O opţiune trădată însă de partidele ce-şi clamează apartenenţa la curentul dreptei, întrucît preferă alianţe cu stînga. În acelaşi timp se confirmă practica alternanţei la putere. Nici un preşedinte, din 1992 încoace, n-a reusit să fie reales. Evident, Traian Băsescu poate fi cel dintîi în acest sens, dar acum sanşa prima o are contracandidatul său, iar unul din motive este dorinţa de schimbare periodică a electoratului, care, iniţial entuziast, e ulterior uşor dezamăgit. Conservatorismul principial al românilor a fost de altfel mereu dublat de un simţ al relativului care acum, în condiţiile democraţiei, ia forma cultivării alternanţei. Este, desigur, şi o formă de penalizare a rezultatelor, ce par mereu modeste, ale diverselor guvernări, în detrimentul creditării unor proiecte politice pe termen mai lung. Daca această alternanţă se va confirma, faptul se va datora şi profilului lui Mircea Geoană. Liderul social-democrat e mai puţin vulnerabil la demonizarea din partea adversarului, spre deosebire de vechii lideri Ion Iliescu şi Adrian Năstase. Mai versatil şi mai inconsistent doctrinar (predecesorii săi aveau ambiţii ideologice, chiar reformiste), Geoană nu pozează în stîngist impenitent şi nici nu generează antipatie accentuată. De asemenea, nu sperie prin perspectiva unor derive autoritariste, întrucît nici în propriul partid nu a reuşit să se impună decît mai degrabă conjunctural. Un preşedinte mai `moale`, iată o ofertă pe care destui nu o vor mai ignora aşa uşor după turul de forţă nu tocmai constructiv al unui mandat prezidenţial `tare`. Cu toate acestea există un electorat consecvent anti-stîngist, care se poate activa alarmat de o revenire a stîngii la puterea prezidenţială. Acesta va fi de altfel unul din pilonii campaniei lui Traian Băsescu contra lui Geoană: asocierea cu toate aspectele `dezagreabile` ale istoriei post-decembriste. Votul negativ e încă puternic în România. Un semn că nemulţumirile populare întrec capitalul de încredere.
Cătălin Bogdan
vineri, 20 noiembrie 2009
O sugestivă definiţie
luni, 16 noiembrie 2009
Pro Memoria

Aşa s-a odihnit Hristos şi pe la noi, şi pentru asta trebuie să-I dam slavă Lui şi respect micului nostru maistru militar (maestru de luptă de atunci încolo) şi altora cîţiva ca el. Fiindcă, fără ei, Romania n-ar fi fost şi n-ar fi decît un imens teren viran, cu ieşire la mare, evident."
duminică, 15 noiembrie 2009
Postul Bucuriei
Postul Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos este al doilea post ca importanţă şi mărime din anul bisericesc. Nu are sobrietatea, greutatea şi asprimea Postului Mare, poate fi socotit din punctul de vedere al restricţiilor alimentare chiar o perioadă mai uşoară de asceză.
Este al doilea post de care ni se aduce aminte în Sf. Tradiţie şi în scrierile Sfinţilor Părinţi, încă din sec. IV după Hristos. În anul 354 Biserica Romei a stabilit data exactă a Praznicului Naşterii lui Hristos* pe 25 decembrie cu scopul de a înlocui cultul păgîn al soarelui Natalis Invicti. Suprapunerea acestui mare praznic peste solstiţiul de iarnă nu face altceva decît să creeze o strînsă legătură între întreaga natura creată(căzută) şi taina mîntuirii. Este practic cea mai scurtă lumină a zilei din perioada anului, după care aceasta începe să crească, simbolizînd lumina ce biruie întunericul, viaţa ce biruie moartea prin moarte călcînd, adică a biruinţei Luminii asupra întunericului iadului. Odată ce Hristos se întrupează numit şi ,,Soarele Vieţii" de mulţi Părinţi ai Bisericii care îl socotesc în acelaşi timp pe Lucifer un ,,astru al morţii", toate se umplu de lumină, omenirea nu mai este deposedată de Împărăţie, ci recîştigă moştenirea vieţii veşnice. Prin Iisus Hristos Fiul lui Dumnezeu, există biruinţă asupra păcatului şi a morţii .
Lungimea perioadei de post a fost fluctuantă în diferite patriarhii ale vremii începînd de la şapte sau trei zile pînă la 6 săptămîni(42 de zile). În Ortodoxie, întinderea lui a fost hotărîtă definitiv la un sinod local din Constantinopol la 1166, sub conducerea Patriarhului Luca. Durata lui s-a stabilit la 40 de zile începînd de pe 15 noiembrie, invariabil, pînă în seara de 24 decembrie. Se cere mai ales pentru mediile monahale dar şi pentru creştinii osîrduitori ca zilele de luni, miercuri şi vineri să se ţină cu post mai aspru. În sîmbetele şi duminicile din această perioadă există dezlegare la peşte şi vin.
Postul Crăciunului sau al Naşterii Domnului este unul al aşteptării, al bucuriei. A fost întotdeauna asemănat cu postul cel de 40 de zile al lui Moise, în Muntele Sinai. Moise nu a simţit greutatea postului după cum spune Sf. Scriptură ci cu faţa luminoasă a primit la sfîrşitul acelor zile cuvîntul Legii înscris pe table de piatră. Şi noi, cu faţa luminoasă, primim după cele 40 de zile pe Cuvîntul întrupat, naşterea Mîntuitorului în inima noastră. Această perioadă binecuvîntată ne mai aduce aminte de aşteptarea întregului neam omenesc ca să se plinească promisiunea dată de Dumnezeu Tatăl la căderea omului.
*Iniţial acest Praznic al Naşterii era legat şi sărbătorit odată cu cel al Botezului, al Teofaniei sau Epifaniei(Arătarea Domnului) la 6 ianuarie. Armenii şi copţii au păstrat pînă astăzi un singur praznic. Ca sărbătoare separată este introdusă abia în sec. IV în Antohia apoi la Constantinopol. Capadocienii în schimb, au fost mult mai înaintaţi. Ortodocşii ruşi, georgieni, sîrbi, ucrainieni etc sărbătoresc Naşterea Domnului după calendarul iulian pe 7 ianuarie în urmă cu 13 zile faţă de al nostru.
joi, 12 noiembrie 2009
O nouă carte a Înaltului Arhiepiscop şi Mitropolit Bartolomeu: ,,Despre noi şi despre alţii"

Duminică 8 noiembrie 2009, în biserica „Înălţarea Sfintei Cruci” din strada Plopilor nr. 46, Cluj Napoca, după Sfînta Liturghie, a avut loc lansarea cărţii „Despre noi si despre alţii”, un dialog ce cuprinde 122 de întrebări, 122 de răspunsuri în 122 de pagini între IPS Arhiepiscop si Mitropolit Bartolomeu şi scriitorul Aurel Sasu.
Cartea de faţă se constituie ca o prelungire a impresionantelor,,Memorii" ale Înaltului Bartolomeu, oferind informatii preţioase printre altele interesante, despre Tudor Arghezi sau Gala Galaction.
Predica de duminică a Înaltului Bartolomeu rostiţă în Catedrala Mitropolitană din Cluj Napoca:
2009 11 08 IPS Bartolomeu - Duminica 24 dupa Rusalii (Invierea fiicei lui Iair)
marți, 10 noiembrie 2009
Maria preoteasa

luni, 9 noiembrie 2009
Părintele ARSENIE BOCA - Liturghia Cerească de la Sâmbăta

Marţi 10 noiembrie de la ora 19, la Radio România Cultural, Teatrul Naţional Radiofonic prezintă în premieră Părintele ARSENIE BOCA - Liturghia Cereasca de la Sâmbăta -spectacol de teatru-document realizat în cadrul proiectului Biografii, memorii. Scenariu radiofonic de Ion-Costin Manoliu. Regia artistică: Nicolae Margineanu. Cu participarea preotului Nicolae Streza. În distribuţie: Mihai Bica, Dorina Lazăr, Dan Săndulescu, Alexandru Suciu, Alexandru Nedelcu, Alin Panc. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Regia tehnică: inginer Luiza Mateescu. Producător: Magda Dutu.
Arsenie Boca este considerat cel mai mare duhovnic român al secolului XX. La mormântul sau de la Manastirea Prislop din Tara Hategului se perinda zilnic sute de pelerini. Anual, pe 28 noiembrie, peste 10.000 de oameni sunt prezenti la sluba de pomenire a celui care, chiar fara a-l fi cunoscut direct, le-a schimbat viata.
S-a nascut la 29 septembrie 1910, în satul Vata de Sus din Tara Zarandului si a fost botezat cu numele Zian Valean.
A studiat la Academia Teologica „Andreiana” din Sibiu, pe care a absolvit-o în 1933. În Vinerea Izvorului Tamaduirii, dupa Pastile anului 1940, a fost tuns în calugarie la Manastirea Brâncoveanu – Sâmbata de Sus, primind numele Arsenie. Ca preot, duhovnic si staret, va începe cu putere si duh apostolesc si chiar prorocesc, miscarea unica de la Sâmbata, de redesteptarea religioasa si morala a credinciosilor.
Scenariul radiofonic dupa care a fost construit spectacolul porneste de la marturia preotului Nicolae Streza, ucenic al Parintelui Arsenie din 1942. Este de fapt povestea a doi tineri, Nicolae Streza la vârsta de 16 ani si prietenul sau Ioan Bica, asadar doi adolescenti, care în 1942 descopera o personalitate uriasa, Parintele Arsenie Boca, care le-a schimbat decisiv viata. La Manastirea Lupsa din judetul Alba au fost înregistrate cântarile Utreniei si Liturghiei, în varianta care se cânta în Transilvania în prima parte a secolului XX, muzica bisericeasca sistematizata de Dimitrie Cuntan, profesor la Academia Teologica „Andrei Saguna” din Sibiu, un material sonor consistent si rar, folosit pentru a reconstitui atmosfera slujbelor de la Manastirea Brâncoveanu.preluare de pe site-ul Radio România Cultural
sâmbătă, 7 noiembrie 2009
Praznicul Sfinţilor Slujitori Cereşti
vineri, 6 noiembrie 2009
Foto: o altă lume












marți, 3 noiembrie 2009
Părintelui Teofil Părăianu

Dar nepreţuit, Domnul te-a dorit...
Părintelui duhovnic TEOFIL Pârâian
APOSTOLUL BUCURIEI
Ai plecat la Domnul, Rai de bucurie,
Inima îmi plânge cu lacrimi o mie,
Lãsat-ai în urmă, mir duhovnicesc,
Sufletul sã mi-l clătesc...
Ai vorbit despre Înviere şi ai înviat…
Ai trecut prin lume zâmbind, drept şi neplecat .
Chemat-ai într-una Duhul Sfânt să vină,
Să ne umple viaţa, de Har şi Lumină…
Dar în Ceruri grabnic , locul ţi s-a pus,
Aproape de tronul Domnului Iisus,
Ca să fii de-a pururi la El rugător,
Pentru noi, cei… plînşi de dor...
sâmbătă, 31 octombrie 2009
Biserica-Acari Păunul deficienţei mecanismelor economico-financiare româneşti
Părintele Teofil Părăian vedea cu rugăciunea

Ortodoxia româneasca întreagă este în doliu. Călugărul, predicatorul, scriitorul bisericesc, duhovnicul, trăitorul în duh ortodox, Teofil Părăian nu mai este printre noi. O conştiintă morală desăvîrşită, un discurs limpede, nepătimaş, actual, necesar, o atitudine senină şi verticală în faţa infirmităţii sale (a fost orb toata viaţa), aceasta este pilda vie pe care ne-o lasă, de dincolo de moarte, părintele Teofil. Am trecut şi eu, ca atîţia alţii, pragul chiliei părintelui. Am stat cuminte pe scaun şi am ascultat tot ceea ce spunea într-un fel anume, parcă din adîncurile fiinţei lui. Vorbea din adînc şi atunci parcă îţi simţeai şi tu adîncimile fiinţei, la care nu ai avut niciodată acces. După ce a vorbit, am pus şi eu o întrebare: "Părinte, dacă ar fi să vă dea îngerul pentru o secundă privirea înapoi, adică să vedeţi pentru o clipă cu ochii trupeşti, ce aţi dori să vedeţi?" Părintele a tăcut o clipă, s-a adîncit şi mai mult parcă în sine şi a răspuns gutural: "Nu ştiu, nu m-am gîndit la asta niciodată..." E clar că nu se gîndise, dar şi mai clar era faptul că nu-l ispitise niciodată pe Domnul cu o rugăminte de însănătoşire, asumîndu-şi condiţia bolii fără leac. "Totuşi...", insist eu văzînd că şi dînsul parcă nu-şi încheiase cuvîntul, mai adăsta împrejurul lui, tăcînd. "Dacă ar fi să văd un singur lucru, a rostit părintele, încet, ca pentru sine, aş dori să privesc o dată pe fereastra chiliei mele, să văd şi eu ceea ce este dincolo de ea...". Şi a tăcut. Lucru de mirare, mi-am spus. Aşadar, nu vrea să vadă cum arată el însuşi - acest lucru pare de înţeles pentru un călugăr. Dar nu vrea să vadă nici icoanele cu sfinţi, cu Maica Domnului, cu Mîntuitorul? Apoi am înţeles că, de fapt, le văzuse, ca le ştia. Altfel decît noi, poate chiar mai bine, mai adevărat. Apoi am mai înţeles că şi chilia şi-o văzuse. Întreagă, toată. Ceea ce dorea era să vadă lumea din afară, pentru care nu avea nicio reprezentare. Pentru că nu era cuprinsă, toată, în rugăciunea lui... Părintele Teofil a fost omul care vedea cu rugăciunea! Răzvan Bucuroiu |