Tatiana Onilov
Cu ocazia anului comemorativ Justinian Patriarhul şi al apărătorilor Ortodoxiei în timpul
comunismului în Patriarhia Română, Asociația Studenților Creștini
Ortodocși Români (ASCOR), filiala Cluj-Napoca, a organizat în perioada 28
aprilie – 2 mai primul tur național al pelerinajului dedicat tuturor celor
care au pătimit în timpul regimului concentraționar comunist din România.
Traseul a cuprins cele mai importante închisori comuniste, morminte și mănăstiri,
care încă mai poartă vie amintirea celor care au pătimit, care au suferit, dar care
au ieșit biruitori din toate detențiile. ÎNCHISORILE
COMUNISTE. CRUCEA PE CARE A FOST RĂSTIGNITĂ ŢARA a fost laitmotivul acestui
periplu duhovnicesc.
Pelerinajul
dedicat mărturisitorilor martiri români din temnițele comuniste a fost gândit
de către membrii ASCOR încă de la începutul anului universitar sau poate chiar
mai de demult. Pe parcursul anilor, tinerii au avut bucuria de a-i întâlni pe
mulți dintre foștii deținuți politici, având șansa, cu diferite ocazii și în
diverse împrejurări, de a asculta mărturiile domnilor Demostene Andronescu, ale
lui Nicolae Purcarea, ale eruditului profesor universitar Raul Volcinschi, ale
doamnei Aspazia Oțel Petrescu, precum și ale altor pătimitori care astăzi nu
mai sunt printre noi. Dorința de a-i cinsti, dorul de a da mână cu eroii
neamului care încă mai sunt în viață și de a le mulțumi pentru jertfa adusă i-a
determinat pe cei din conducerea asociației tinerilor creștini ortodocși din
Cluj să organizeze această călătorie de mare valoare duhovnicească. Drumul a
fost lung, ritmul alert, destinațiile multiple; din când în când își mai făcea
loc oboseala, dar, așa cum mărturisesc participanții, „pelerinajul a deschis
noi înțelesuri, a pus bazele unor noi începuturi, a revelat adevăruri de mulți
neștiute, a ridicat semne de întrebare referitoare la ceea ce ar trebui să facă
tânăra generație pentru a fi în duhul celor care au murit pentru neam,
înghițiți de un regim nimicitor de valori, dar a adus și multe bucurii, mai
ales după întâlnirile cu cei de pe urmă cavaleri, reprezentanți ai generației
luptătoare pentru Ortodoxie, pentru neam și pentru țară. „Toate cărțile, toată
literatura concentraționară nu valorează cât o întâlnire cu acești oameni!”, a
fost unul dintre gândurile lui Mihai, care la final de pelerinaj și-a exprimat
nădejdea că tânăra generație va ști să facă ce au făcut ei, neînfricații Don
Quijoți ai spațiului carpato-danubiano-pontic.
Prima zi
Penitenciarul de la Gherla, mina de la Baia-Sprie, Memorialul Durerii de la
Sighet, Mănăstirea Petru Vodă
În drum spre Gherla, aflăm
povestea „Îngerului închisorilor comuniste”. Se citește un amplu articol despre
Greti, tânăra care a făcut cele mai frumoase și mai dătătoare de nădejde
gesturi pentru deținuții politici de la Gherla. De la geamul casei ei, situată
vizavi de penitenciar, a comunicat cu cei de după gratii prin diferite metode
ingenioase. Gertrud Bader, o
adolescentă care a înfruntat regimul cu multă dârzenie și curaj, este o
mărturie zguduitoare că mila, străpungerea inimii, dorința de a ridica povara
de pe umerii greu aplecați ai unor nevinovați trimiși în penitenciare pentru vina
de a-și fi iubit țara și de a-și fi apărat credința pot trece printre zăbrele
și printre ziduri. A învățat alfabetul Morse și a comunicat cu osândiții de-a
lungul mai multor luni la sfârșitul anilor '50, transmițându-le vești din
afară, dar și aflând poveștile lor de viață. A reușit să organizeze pentru
ei întâlniri clandestine cu rudele și cu iubitele lor. Condiția pentru ca
întrevederea să se producă era ca logodnicele și soțiile celor închiși să vină
în cimitirul situat chiar lângă zidul închisorii. Mai trebuia ca vizitatoarea
să aibă în mână un buchet mare de flori albe sau roșii, astfel încât cel care o
aștepta să o poată vedea de la geamul temniței.
Astăzi, există mărturii
ale foștilor deținuți politici despre adolescenta care le-a adus o oază de
lumină în hăul ce le-a înghițit cei mai frumoși ani de viață. Greti a fost
pentru mulți întemnițați „îngerul dătător de nădejde”, a fost lumina din
capătul tunelului. Într-un regim atroce era cu neputință ca această activitate
să se desfășoare pe o perioadă mai îndelungată. La data de 8 august 1958, la vârsta
de doar 17 ani, Gertrud Bader a
fost arestată și condamnată la șapte ani de închisoare. A petrecut doi ani în
închisorile comuniste, trecând prin penitenciarele de la Cluj, Miercurea Ciuc
și la sfârșit, după ce a fost grațiată, a fost dusă chiar la Gherla, fiind
eliberată după câteva săptămâni.
În prezent, după ce a petrecut o bună parte din viața ei
în Germania, distinsa doamnă își duce traiul chiar la Cluj, alături de soțul
bolnav de Alzheimer, pe care îl îngrijește cu abnegație. La cei 75 de ani, Gertrud
Bader, după căsătorie Czell, nu își arogă rolul de eroină, dimpotrivă, îi
displace întru totul acest apelativ și chiar îl refuză din start, menționând că
ea a fost „doar un copil puternic, pe când adevăratele femei-eroine au fost
cele din închisori, care au stat departe de familie și de copii lor”.
Penitenciarul de maximă siguranță de la Gherla
Povestea de viață a adolescentei
Greti a răscolit sufletele pelerinilor. La încheierea articolului despre tânăra
temerară ne apropiam de penitenciarul de maximă siguranță din Gherla, prima
destinație din pelerinajul care avea să dureze cinci zile și pe parcursul
căruia aveam să aflăm încă multe alte biografii uluitoare ale unor
personalități marcante ce au dat dovadă de vitejie, demnitate, solidaritate,
jertfă, atât în timpul detenției lor, cât și la ieșirea în libertate. La
intrarea în închisoarea din Gherla ne-a întâmpinat Părintele Petru Adrian
Drăgan, preotul misionar de mai bine de 20 de ani la capela din incinta
închisorii. Timp de aproape o oră, ne-a povestit despre istoricul capelei, despre
tipologia deținuților, despre activitățile lor, dar și despre programul
liturgic la care participă cei care își execută la Gherla pedeapsa privativă de
libertate.
La ieșirea din capelă, Părintele
Petru Adrian ne îndeamnă să mirosim cedrul din curte. Miroase a portocală, a
primăvară, a dor de viață. Oare deținuții din timpul regimului comunist au
putut mirosi vreodată un fir de cedru? Nu știm, dar simțim că mireasma
osemintelor lor găsite de-a lungul timpului în gropile comune din închisorile
și din toate coloniile de muncă silnică din România cuprinde acum toata
primăvara, tot mirosul reînvierii neamului nostru. Doar așa putem înțelege
afirmația Părintelui Ioan Iovan: A fost frumos
la Gherla.
Baia Sprie, Sighet, Mănăstirea Petru Vodă
Ne continuăm drumul. Mergem
spre mina de la Baia Sprie – astăzi o ruină –, dar care adăpostește atâta
istorie. La intrarea în fosta mină, cu binecuvântarea Părintelui Iustin Pârvu,
a fost ridicat un mic paraclis unde sunt moaștele Sfintei Varvara, ocrotitoarea
minerilor. Intrarea in paraclis e simbolica: niște șine, aidoma acelora pe care
odinioară erau transportate roabele grele împinse de deținuții politici. Un
paznic ne iese în cale și ne spune că în prezent mina este insolvabilă. Am
încercat să aflăm mai multe detalii despre evenimentele de la mină, dar
întrebările noastre au rămas fără răspunsuri concrete. Se pare că prea puțin se
știe despre pătimirile din acest loc. Cu toate acestea, ne-am simțit împliniți
că am ajuns aici, că am făcut un scurt popas și că am cântat Hristos a Înviat! și pentru cei care
s-au prăpădit la Cavnic și la Baia Sprie.
La Sighet vizităm Memorialul
Durerii. Redescoperim spațiul unde an de an se adună tot mai multă informație.
Pereții memorialului sunt tapetați cu fotografiile multor martiri care s-au
perindat prin spațiul concentraționar românesc al secolului trecut. Hărțile cu
închisorile comuniste, dar și cele cu locurile unde deținuții erau exterminați
prin munca extenuantă, ilustrarea penitenciarelor pentru femei și elevi, fostele
celule organizate după diverse tipuri de informație (conținând date despre
falsificarea alegerilor înainte de instaurarea Partidului Comunist în România,
despre restructurarea Securității, despre instaurarea în funcțiile cele mai
importante a oamenilor aserviți Moscovei, despre felurile de tortură aplicată
în temnițe, despre deportarea familiilor în Bărăgan, despre deportarea
basarabenilor, despre lichidarea elitei și a liderilor politici ai vremii,
despre colectivizare care a contribuit la exproprierea țăranilor, despre
rezistența din munți etc.) contribuie la înțelegerea, dar mai ales la asumarea trecutului.
Suntem responsabili pentru păstrarea adevărului netrunchiat și pentru cinstirea
memoriei celor care au considerat, în frunte cu Petre Țuțea, că: „dacă au murit
în lanțuri și în haine vărgate, nu ei au făcut cinste poporului român, ci
poporul român le-a făcut lor cinste să moară pentru el”.
În capela memorialului
cântăm Hristos a Înviat!, după care
purcedem din nou la drum lung. Peste tot ne însoțesc florile de măr, verdele
crud, petecul de cer senin, soarele și galbenul plin de viață al rapiței. E ca
și cum am avea posibilitatea de a pune în balanță durerea, chinul, suferințele
celor care au trecut prin închisori cu marele dar pe care îl avem noi, cel de a
contempla natura, de a Îi da Slava lui Dumnezeu pentru toate și de a înțelege
catastrofa sufletească a celor care în temnițe fiind năzuiau, visau, adulmecau
natura doar din amintiri.
Târziu, ajungem la Mănăstirea
Petru Vodă, unde, cu ultimele puteri, participăm la privegherea de noapte, la
Liturghia a cărei binecuvântare de final întâmpină zorii unei noi zile. Ne
închinăm la moaștele din Biserică; nerăbdători ne plecăm genunchii la mormântul
Părintelui Iustin Pârvu. Pe fiecare dintre cele patru coloane de piatră care
înconjoară mormântul scrie câte un cuvânt-cheie care ne atenționează parcă să
ne presărăm viața cu: rugăciune, ascultare, pocăință și unitate.
A doua zi
Mănăstirea Petru Vodă, întâlnire cu doamna Aspazia Oțel Petrescu,
Mănăstirea Diaconești, popas la Târgu Ocna, Mănăstirea Poiana Mărului
Dimineața, mergem la
cimitirul mănăstirii pentru a aduce recunoștință, rugăciune și psalmodiere Părintelui
Gheorghe Calciu Dumitreasa, poetului Radu Gyr, prin ei, tuturor celor care au
pătimit. Îngenunchem iar și iar la mormântul Părintelui Iustin Pârvu.
Plecăm spre Roman. Ne așteaptă
o întâlnire cu doamna Aspazia Oțel Petrescu. Ne cuprinde o tainică stare de
emoție, dar încă nu știm ce val de bucurie, ce trăire, ce sensibilitate și
gingășie ne vor învălui când o vom întâlni pe doamna martiră mărturisitoare a
neamului nostru.
La Roman e timp frumos. La
Roman, într-o casă cu doua odăi, intră aproape 50 de tineri dornici de a săruta
mâna celei care încă mai da mărturie despre patimile, jertfa, dar și despre
creșterea duhovnicească a reprezentanților generației din 1948 din care a făcut
parte. Mult îmbătrânită, mult slăbită, mult împuținată trupește, dar foarte stoică,
doamna Aspazia Oțel Petrescu îi întâmpină pe fiecare în prag, îi îmbrățișează,
îi sărută, având pentru fiecare câte un cuvânt de mângâiere, câte o exprimare a
mirării pentru multa tinerețe care îi pășește pragul. „Câtă tinerețe! Nu mai
nădăjduiam să îmbrățișez atâtea suflete tinere. Ești înalt ca un brad”, îi spune
doamna Aspazia unuia dintre băieții care se apleacă cu multă evlavie și cade în
brațele purtătoarei de jertfă, vrând, parcă, să îi mângâie durerea care, în
timp, s-a preschimbat în bucurie.
Apoi, ne-am așezat să o
ascultăm. Și ochii noștri nu s-au mai putut dezlipi de ochii când surâzători,
când plini de lacrimi, când încurajatori ai doamnei neamului românesc. Ne-a
vorbit neîntrerupt timp de două ore și cât ne-ar mai fi istorisit dacă nu ar fi
trebuit să plecăm. Toate cuvintele dumneaei au putere și trăire. Ne-a vorbit
despre discernământ, despre bucuria inimii, despre nădejdea și încredințarea de
neclintit că Dumnezeu poate transforma orice rău în cel mai mare bine. Ne-a sfătuit
să nu deznădăjduim niciodată. Cel mai mult a vrut să accentueze că nimeni nu ar
trebui să îi judece nicicând pe cei care au căzut în temnițele comuniste, mai
ales pe cei de la Pitești, pentru că ei toți au fost victimele unor torturi
care au depășit limita firii umane, lepădarea lor fiind rezultatul unei lucrări
demonice de pervertire a chipului omenesc. Potrivit doamnei Aspazia Oțel
Petrescu, osândiții care au suportat schingiuri de neimaginat nu au avut
libertatea de a alege, libertate pe care nici Însuși Dumnezeu nu o încalcă, căderea
lor nefiind deliberată, ci programată și indusă de către toți cei care au
experimentat cât poate suporta firea umană.
La sfârșit ne-a încurajat și ne-a mărturisit
că toată viața ei, atât în timpul detenției, dar și după eliberare, a avut în
minte două sfaturi pe care le-a primit de la Părintele Arsenie Boca înainte de
a fi fost încarcerată. „Cel ce vrea să scadă la crucea lui mai mult își adaugă”
și „Trebuie să știi să ții lumânarea aprinsă în mijlocul furtunii” au fost
sfaturile marelui duhovnic pentru cea care avea să sufere enorm, dar care avea
să biruiască.
Cu greu ne-am despărțit de
doamna Aspazia Oțel Petrescu. Pe chipurile multora se vădea emoția intensă,
lacrimile care șiroiau, dar și recunoștința de a o mai fi întâlnit pe martira
care a petrecut 14 ani în temnițele comuniste pentru un crez de care nu s-a
lepădat nicicând.
La Mănăstirea Diaconești,
am avut parte de un scurt, dar hotărât cuvânt de întărire al Părintelui
Amfilohie Brânză. Maicile de aici ne-au omenit cu o masă îmbelșugată. Ne
așteptau cu drag de dimineață. Dragostea lor s-a revărsat lin peste sufletele
tinere.
Am făcut un scurt popas și
la cimitirul din spatele închisorii de la Târgu Ocna. Nu puteam ocoli locul
unde a pătimit Sfântul Închisorilor. La
troița din inima cimitirului, la poalele căreia dăinuie chipul lui Valeriu
Gafencu, ne-am adunat tăcut. Un șuvoi cald, cu picături mari, aidoma unei
binecuvântări, ne-a mângâiat frunțile.
Plecând de la Târgu Ocna, gândindu-ne
la ziua care s-a scurs, mulți dintre noi și-au făgăduit că se vor mai întoarce cât
de curând în această parte a țării.
Spre seară, cărările unui
drum forestier de vreo trei kilometri trebuia să ne ducă spre un nou loc de
găzduire. Această porțiune de drum a fost parcursă de majoritatea pelerinilor pe
jos. Cu lanterne, intonând Cântările Învierii, după o jumătate de oră, am ajuns
la destinație, la Mănăstirea Poiana Mărului. Părintele stareț Dionisie ne-a
întâmpinat și cu multă grijă ne-a repartizat la locurile de cazare.
La Poiana Mărului ne-am
bucurat de natură și de liniște, dar mai ales de Liturghia de duminică. Aceasta
este o mănăstire cu multă istorie în spate, fiind locul unde s-a nevoit Sfântul
Vasile de la Poiana Mărului. Astăzi, așezământul monahal adăpostește o obște
mică, dar cu multă rânduială.
A treia zi
Penitenciarul de la Râmnicu Sărat, Mănăstirea de la Poarta Albă, mormântul
Părintelui Arsenie Papacioc de la Techirghiol, Mănăstirea Sfântul Ioan Casian
După Liturghia de la
Mănăstirea Poiana Mărului, desfășurată într-o liniște aproape totală, după
bucuria de a fi luat masa în sânul naturii, dar și după vizitarea vechii
biserici de lemn cu hramul „Nașterii Maicii Domnului”, care datează din anul
1733, fiind ctitoria Ieroschimonahului Vasile, purcedem din nou la drum. În
această zi aveam să adunăm diverse emoții: de la îndurerare și consternare, la
netăgăduit de multă bucurie și entuziasm. De altfel, nu doar stările sufletești
au fost diferite, dar și peisajele naturii care s-au perindat.
La închisoarea din Râmnicu
Sărat am intrat în celulele unde au fost zidiți de vii, izolați totalmente, liderul
politic sau, cum mai este numit, „liderul moral al României” Corneliu Coposu,
țăranul Ion Mihalache, dar și Corneliu Zelea Codreanu. Închisoarea e în
paragină, dar fiecare zid, fiecare ușă scârțâindă, fiecare geam ferecat cu
grele zăbrele povestește despre durerea ce s-a încuibat în acest penitenciar. Despre
lucrurile mai puțin știute din închisoarea tăcerii ne relatează domnul Nicu,
paznicul de aproape 20 de ani al acestei instituții a ororii. Descoperim în
povestitorul care ne face turul temniței un om cu inimă largă, știutor a tot ce
s-a întâmplat aici, dornic de a păstra vie memoria celor care după 6-8 ani de
izolare prin tăcere și-au pierdut graiul, iar la ieșire au reînvățat să
vorbească. De la domnul Nicu aflăm detalii despre activitatea lui Alexandru
Vișinescu, fost comandant al penitenciarului Râmnicu Sărat, care a deținut și
alte poziții în sistemul penitenciar comunist, activând la începutul anilor '50
în unitățile carcerale Mislea și Jilava. Rămânem uluiți când ni se spune că
torturile de aici erau atât de multe și atât de intense, încât Alexandru
Vișinescu era nevoit să apeleze la echipajele de pompieri pentru a spăla
pereții de sângele celor supuși supliciilor. De altfel, potrivit mai multor
surse, Alexandru Vișinescu se consideră a fi vinovat de moartea a 12 deținuți
politici, care au fost bătuți, înfometați și lăsați fără medicamente. La
penitenciarul Râmnicu Sărat un văl de îndurerare și tristețe ne cuprinde pe
toți.
Totuși, după această stare
apăsătoare, ne mai înviorăm la ieșirea din curtea închisorii. Domnul Nicu ne petrece
cu un zâmbet larg, ne face cu mâna și ne spune că ne mai așteaptă. Și nu reușim să ne revenim, că ajungem la
Poarta Albă, acolo unde a fost ridicată, tot cu binecuvântarea Părintelui
Iustin Pârvu, Mănăstirea Tuturor Sfinților Români. Faptul că am ajuns pe
înserat, nu a împiedicat-o pe Maica stareță Eleodora să ne întâmpine ca pe
niște oaspeți mult așteptați. În Maica Eleodora am descoperit chipul
maternității jertfelnice, dar și al monahiei dedicate misiunii pe care o are de
îndeplinit la Poarta Albă. Suntem uimiți de frumusețea mănăstirii ridicată
într-un timp foarte scurt pe locul unde în timpul regimului comunist a fost cel
mai sângeros șantier pentru deținuții care au fost osândiți să muncească la construcția
Canalului Dunăre-Marea Neagră. Maica Eleodora ne îmbie să venim la hramul
mănăstirii, spunând că nu putem lipsi de la un praznic atât de important pentru
neamul nostru. Această monahie, cândva o femeie de afaceri de succes, știe să
le rânduiască pe toate la cel mai înalt nivel. Nu doar abilitățile de
organizator o ajută, ci, mai ales, sfătuirea cu Părintele Iustin Pârvu. „Îmi
răspunde ori de câte ori am nevoie. Intervine foarte rapid și cu răspunsuri
concrete”, ne mărturisește Maica Eleodora. La plecare, nu ne lasă până când nu
îi promitem că vom mai reveni. Ne va aștepta cât de curând. O credem, pentru că
ne-a copleșit cu dragostea și bucuria sinceră încă de când am intrat în
mănăstire.
Ne mai rămâne timp să ne
închinăm la mormântul Părintelui Arsenie Papacioc și, de la Techirghiol, să
ajungem la Mănăstirea Sfântului Ioan Casian.
A patra zi
Mănăstirea Sfântului Ioan Casian, penitenciarul de la Jilava – întâlnire cu
foștii deținuți politici Marcel Petrișor și Jacques Iamandi, Mănăstirea
Cernica, închisoarea de la Pitești
Cea mai lungă, cea mai
plină de încărcătură emoțională, de trăire duhovnicească, dar și cea mai
evenimențială a fost cea de-a patra zi a pelerinajului.
De dimineață, la
Mănăstirea Sfântului Ioan Casian am mers la peștera Sfântului Ioan, de unde am
admirat peisaje extraordinare oferite în dar de primele zile însorite de mai.
Starețul mănăstirii, Protosinghelul Iustin Petre, ne-a vorbit cu multa bucurie.
Apoi ne-a binecuvântat pentru drum. Urma să ajungem la Jilava.
La
Jilava ne așteptau doi cavaleri ai aceluiași crez, doi pătimitori care s-au
perindat în majoritatea închisorilor comuniste. Am petrecut două ore cu domnii
Marcel Petrișor și Jacques Iamandi, parcurgând la pas Fortul 13 Jilava. S-au
derulat amintiri și povestiri din timpul detenției acestor incurabili luptători
pentru neam. Domnul Marcel Petrișor, un povestitor de mare calibru, ne-a
cucerit. Printre amintirile apăsătoare despre cele mai negre zile petrecute la
Jilava alături de Costache Oprișan, Iosif Iosif și de Părintele Gheorghe Calciu
Dumitreasa, de-a lungul turului acestei fortărețe, a știut să strecoare cu
multă măiestrie fragmente pline de umor din timpul experienței sale carcerale.
De fapt, ceea ce ne-a uimit cel mai mult a fost starea de vioiciune, simțul
umorului și tinerețea de care au dat și încă mai dau dovadă domnul Marcel
Petrișor la vârsta de aproape 90 de ani și domnul Jacques Iamandi la cei 94 de
ani ai săi. Atunci când sunt chemați să le vorbească tinerilor sunt mereu gata,
chiar dacă de multe ori starea de sănătate nu le permite. Și la întâlnirea cu
pelerinii de la Cluj, domnul Jacques Iamandi a venit cu grăbire, nu a stat pe
gânduri, în pofida faptului că făcuse o criză de rinichi în acea zi. Ne-a
mărturisit că a fost impresionat de acest pelerinaj organizat
de ASCOR Cluj-Napoca.
Mărturiile
celor doi invitați merită un articol separat pentru că prea multe au fost
spuse, fiecare cuvânt, fiecare sfat valorând cât o bibliotecă de cărți. Dintre
cuvintele tari care ne-au pătruns la inimă au fost cele care se refereau la capacitatea
foștilor deținuți politici de a-i fi iertat pe torționarii și pe călăii care
i-au schingiuit; la faptul că datorită credinței, familiei și simțului umorului
au rezistat și au ieșit demni din închisori. Ne-a uimit și hotărârea lor de a
rămâne fideli aceluiași crez, acelorași valori. Întrebați de tineri ce ar
trebui să facă tânăra generație în vremurile de acum, atât domnul Marcel
Petrișor, cât și domnul Jacques Imanadi ne-au spus într-un glas: „Sa faceți ca
noi!” și îndemnul a fost repetat de mai multe ori.
La
ieșire, la poarta penitenciarului Jilava, doi eroi ai neamului au fost
aplaudați și au fost îmbrățișați de fiecare membru al grupului. Li s-au adus
mulțumiri pentru că s-au făcut temelie jertfitoare pe care să se rezidească
neamul românesc.
Pelerinajul a continuat cu
un scurt popas la Mănăstirea Cernica. Aici ne-am închinat la moaștele Sfinților
Calinic și Gheorghe. Ne-am plecat genunchii și am intonat Hristos a înviat! la mormântul Părintelui Dumitru Stăniloae, al
Lidiei Stăniloae, al Părintelui Benedict Ghiuș, al lui Ioan Ianolide și al
poetului Daniel Turcea.
Ultima destinație a
acestei zile a fost penitenciarul de la Pitești – locul maximei pătimiri ai
celor care au trecut pe acolo, locul unde și noi trecem prin momente grele. La
Pitești am simțit încărcătura și tensiunea, durerea vremurilor de grea încercare
a poporului român.
A cincea zi
Mănăstirea Cozia, Penitenciarul de la Făgăraș, Mănăstirea Sâmbăta, Aiud
În ultima zi, am
participat la Liturghia de la Mănăstirea Cozia și am admirat Oltul, recitând
poezii pe malul râului pe care a călcat Mircea cel Bătrân.
La Făgăraș ne-am întâlnit
cu președintele asociației foștilor deținuți politici, domnul Augustin Răduţă,
care ne-a povestit despre anii petrecuți în temnițele comuniste, dar și despre
implicarea sa în ridicarea unui monument dedicat celor care au pătimit sub
regimul roșu din secolul XX.
Am redescoperit bucuria pe
care o transmitea Părintele Teofil Părăian atunci când am vizitat la Mănăstirea
Sâmbăta chilia în care s-a nevoit și în care a lucrat unul dintre cei mai iubiți duhovnici români.
La vreme de înserare,
ne-am închinat la moaștele pătimitorilor de la Aiud și ne-am rugat în tihnă,
mulțumindu-le tuturor sfinților mărturisitori martiri din timpul prigoanei
comuniste pentru prilejul de fi mers la locurile unde și-au vărsat sângele
pentru ca noi să mai dăinuim ca neam.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.