Datoare fiind cu
un răspuns la o întrebare legată de scena Punerii în Mormânt a Mântuitorului
Iisus Hristos, pentru posibile confuzii, am să explic simplu
următoarele lucruri aici, pe blog, folosindu-se astfel poate și alții.
Reprezentarea
iconică și iconografică a Punerii în Mormânt este uzată/folosită și apare însemnată pe trei obiecte de cult bisericesc cu roluri și simbolistici absolut
distincte slujirii și împlinirii ritualurilor de cult.
Astfel, punctul lor
comun este suportul de pânză și scena Punerii în Mormânt, însă cu posibile
variațiuni stilistice pe această temă.
1. 1. ANTIMISUL-
este obiectul liturgic indispensabil actului liturgic, de
pânză, care simbolizează Mormântul Mântuitorului. Antimisul se ține tot timpul doar pe Masa din Sf. Altar.
Se împăturește într-o pânză de obicei roșie -iliton- pentru a fi protejat cu atenție. Cuprinde
toată chintesența simbolică fără de care
nu se poate sluji Sfânta Liturghie.
Obligatoriu, fiecărui antimis i se cos într-un
buzunărel pe spatele reprezentării bucățele mici de sfinte moaște de mucenici, aceasta ca un răspus maxim dat de om Iubirii rănite a lui Dumnezeu pe care se
întemeiază Sf. Liturghie, asemenea indispensabilelor sfinte moaște așezate în piciorul Sf. Mese
din Sf. Altar. Aceste moaște de mucenici, mai mult decât orice, cheamă mila lui Dumnezeu ce se dăruiește creștinilor ca Trup și Sânge. În vechime, sau în condiții precare cum au
fost cele din închisorile comuniste, în lipsa antimisului se slujeau liturghiile pe trupurile muribunzilor mărturisitori de Hristos. În cazuri excepționale se poate improviza slujirea Sf. Liturghii în afară de biserici pe loc plan
și curat, dar numai având un Antimis. În reprezentare apar în cele patru colțuri
și Sfinții Apostoli Evangheliști iar pe margine este înscris Troparul Punerii în Mormânt: „Iosif
cel cu bun chip, de pe lemn luând preacurat Trupul Tău, cu giulgiu curat
înfășurându-L și cu miresme, în mormânt nou îngropându-L, L-a pus.” În
timpul rostirii Ecteniei pentru cei chemați la Sf. Liturghie, preotul, pe măsura rostirii rugăciunilor pentru cei chemați(catehumeni), despăturește progresiv Antimisul peste care așează mai apoi Sfintele Vase.
Sf. Antimis -sursa https://www.pemptousia.ro/files/2011/11/554-500.jpg |
2. 2.SFÂNTUL ACOPERĂMÂNT sau SFÂNTUL AER este un alt obiect de cult din seria celor
trei Sfinte Acoperăminte( Acoperămintele Discului și Potirului), confecționate din pânză brodată sau cusută, pe care se face scena Punerii în Mormânt a Mântuitorului. Sf. Aer acoperă
cele două Acoperăminte(ale Discului și Potirului) și servește ritualului liturgic de la Proscomidie din motive protective, dar și preînchipuie veșmintele în care a fost îmbrăcat Pruncul Iisus Hristos. Sunt scoase la Heruvic la
Vohodul Mare și aduse pe Sf. Masă până la rostirea Simbolului Credinței, când, Sfintele Vase sunt
descoperite și Acoperămintele sunt puse deoparte. Sf. Aer este clătinat în timpul rostirii
Crezului până se amintește/rostește/invocă (de) Învierea Mântuitorului. El preînchipuie piatra
care s-a dat la o parte la cutremurul
produs de Îngerul binevestitor al Învierii. Sunt ținute împăturite după o
rânduială aparte, amintind și de Mahrama găsită de Sfinții Ap. Petru și Ioan împăturită separat de giulgiu, așezată pe piatra Sf. Mormânt. De-asemenea, Sf. Aer
mai simbolizează și prezența Duhului Sfânt care, la început plutea pe deasupra apelor, ce acum preschimbă Cinstitele Daruri ce sunt aduse și puse înainte.
Când moare vreun preot, acesta se înhumează având fața acoperită cu un Sfânt Aer.
Când moare vreun preot, acesta se înhumează având fața acoperită cu un Sfânt Aer.
Sfant Aer/ sursa http://www.putna.ro/Aer-s3-ss1-c1-cc2.php |
3. 3. EPITAFUL-
este o pânză de mari dimensiuni pe care este brodată sau pictată scena Punerii
în Mormânt. El se folosește doar în
Vinerea Mare pentru închipuirea Punerii în Mormânt în mijlocul Bisericii, iar apoi este scos în
timpul procesiunii înconjurării Bisericii. În Sâmbăta Mare în timpul liturghiei este adus
în Sf. Altar și e așezat pe Sf. Masă vreme de patruzeci de zile, până la Praznicul Sfintei Înălțări. Simbolizează astfel prezența efectivă a Mântuitorului între Apostoli după Învierea Sa până
ce S-a înalțat la Cer.
Epitaf-sursa http://www.putna.ro/Epitaf-1490-s3-ss1-c1-cc6.php |
Corina Negreanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.