Rugată fiind să arăt ce am lucrat, postez fotografiile făcute de Ilinca Negreanu.
Câteva precizări înainte:
-chenarul ce închide reprezentarea iconică sugerează contextul martiric(brâncovenesc) atât de cumplit al ultimilor ani de domnie românească înainte de instalarea perioadei fanariote; acest context surprinde și anticipează martiriul Sfântului Antim Ivireanul. din punctul meu de vedere martirul Ivireanului se circumscrie martirului brâncovenesc.
-omoforul de pe umerii sfântului conține crucea simbol de pe vechiul steag ivirean sau georgian azi
-harta reprezintă locurile unde cărțile tipărite în Țara Românească au fost ,,împrăștiate” și au ajuns răspândite precum și faptul ,, minunii străinul împământenit”
-multitudinea cărților sugerează întemeierea primei Biblioteci din București în vremea domnitorului Constantin Brâncoveanu precum și cele patru tiparnițe unde a activat: București, Snagov, Râmnicu Vâlcea, Târgoviște
-obiectele din spatele lui vorbesc despre talentele artistice și de preocupările multiple ale Sf. Antim Ivireanul pe care și le-a pus în slujirea sa minunată pentru Hristos, Ortodoxia românească și universală precum și limba poporul român, căreia, i-a redat astfel prin traducerile sale o dimensiune sacră și a pus-o în circulația limbilor europene.
-îngerul vestește martirul apropiat și cununa mucenicească
-sfeșnicul brâncovenesc subliniează lumina credinței și culturii pe care a adus-o prin toată activitatea sa în arealul Țării Românești și în toată lumea ortodoxă
- fereastra arată Sf. Mân. Antim -ctitoria sa de suflet - testament patrimonial și de slujire rămas/predat peste timp
-bedernița din veșmintele arhierești-semn al oratoriei excepționale și om al cuvântului dumnezeiesc viu
- în mâini poartă ultimele cărți tipărite, mai cu seamă Catavasierul(1716)
-tiparnița amintește de multele ,,cuiburi de tipărituri” înființate de el inclusiv în țara natală, Iviria
Antimiana-Taina muceniciei în Hristos |
Blazonul brâncovean al Țării Românești |
Blazonul Sf. Antim Ivireanul
De fapt, am vrut să subliniez prin aceste blazoane relația funcțională și unitară Stat-Biserică- care a dat moștenire cel mai frumos patrimoniu cultural, arhitectural, spiritual etc. urmașilor acestei țări
De fapt, am vrut să subliniez prin aceste blazoane relația funcțională și unitară Stat-Biserică- care a dat moștenire cel mai frumos patrimoniu cultural, arhitectural, spiritual etc. urmașilor acestei țări
Cruce(stil brâncovenesc) |
Sfântul Antim Ivireanul și ocrotitorii săi |
Arcană peste timp la Sfânta Mănăstire Antim-Rugul Aprins (Sf. Antim Ivireanul și Martirul Daniel de la Rarău) |
Sunt multe corespondente între Acatistul Rugului Aprins și ,,Didahii”:
,,Cine este aceasta care se ivește ca zorile, frumoasă ca luna și aleasă, ca soarele? Cine este aceasta ce se suie de pe pământ în cer, albită, înflorită, întru care hulă nu este? ”(După: Antim Ivireanul, Didahii, Editura Litera, București-Chișinau/Cazania Sf. Antim Ivireanul la Praznicul Adormirii Maicii Domnului)
,,Aleasa este, cu adevarat, ca soarele, pentru ca este incununata cu toate razele darurilor dumnezeiesti si straluceste mai vartos intre celelalte lumini ale cerului.
Aleasa este si frumoasa ca luna, pentru ca stinge cu lumina sfinteniei celelalte stele, si pentru marea si minunata stralucire de toate siragurile stelelor celor de taina se cinsteste, ca o imparateasa.
Aleasa este ca revarsatul zorilor, pentru ca ea a gonit noaptea si toata intunecimea pacatului si a adus in lume ziua cea purtatoare de viata.
Aleasa este, ca este izvor carele cu curgerile cerestilor bunatati adapa sfinta biserica si tot sufletul crestinesc.
Aleasa este, ca este chiparos carele cu inaltimea covarsaste cerurile si pentru mirosul cel din fire s-a aratat departe de toata stricaciunea.
Aleasa este, ca este crin, ca macar de a si nascut intre maracinii nenorocirii celei de obste, dar nu si-a pierdut niciodata podoaba albiciunii.
Aleasa este ca este nor carele n-a ispitit nicio povara a pacatului.
Aleasa este, pentru ca este fecioara mai inainte de nastere, fecioara in nastere, fecioara si dupa nastere si este o adancime cu neputinta de cuprins a bunatatilor si o icoana insufletita a frumusetilor celor ceresti. Este o gradina incuiata dintru care a iesit floarea cea nevestejita, si fantana pecetluita, dintru care a curs izvorul vietii, Hristos.
Pe aceasta au vazut-o Moisi in muntele Sinai, ca un rug aprins si nu ardea. Pe aceasta au vazut-o Aaron, ca un toiag inflorit si plin de roada. Pe aceasta au vazut-o Iacov, ca o scara intarita, din pamant pana in cer si ingerii lui Dumnezeu sa suiau si se pogorau pe dansa. Pe aceasta a vazut-o Iezechiil ca o usa incuiata, prin care nimeni n-a trecut. Pe aceasta a vazutu-o Ghedeon, ca o lana, Avvacum ca o dumbrava umbroasa, Daniil ca un munte si Solomon ca un pat.”
Superba sală ,,Europa Christiana”/Palatul Patriarhal |
Cu d-na Magdalena Palada-Nicolau(Simeria) Premiul I -icoană pe sticlă |
Lângă autoritatea caldă a Prea Fericitului Părinte Daniel |
Cu Cristina Ionescu-Berechet(Bucuresti), Liviu Dumitrescu (Bucuresti)si Alin Pater(Arad) |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.