False
metode de îmbisericire
Text: Corina Negreanu
Din dorinţa de a fi misionari
foarte activi în vederea îmbisericirii sau reîmbisericirii a cât mai multor
creştini și din vrerea de a anima spațiul eclesial în acord cu tendinţele
timpurilor noastre superficiale se împrumută sau se practică tot mai des metode
şi strategii „profane”. Duhul lumesc al acestora deraiază aşezarea noastră
onestă şi corectă (smerită) în faţa Căii, Adevărului şi a Vieţii, a Jertfei Fiului
lui Dumnezeu pentru mântuirea noastră. Colportate în Biserică imprudent, dintr-o
exaltare de zel, dar și din existența unei laxități ce duce spre adecvarea și
alinierea cu orice preț în și spre duhul lumii, chiar dacă par motivaţionale, metodele
date contribuie la căderea în capcana denaturării a însuşi mesajului
Evangheliei lui Hristos. Se predică despre ce a făcut Hristos pentru noi, dar
se practică cu totul altceva, mai ales în biserici.
De pildă, laudele exagerate,
numirile și Laudatio-urile la ierurgii
sau în predicile liturgice, în faţa tuturor celor prezenţi, a unor credincioşi
donatori sau cu dare de mână, mulţumirile excesive, chiar dacă îndreptăţite, cinstirea
şi căutarea la faţă a exponenţilor unor instituţii ce deţin puterea de
influenţă sau a persoanelor cu un statut social important, premierea celor cu
rezultate bune la învăţătură sau a elevilor ,,merituoşi”, așa cum anunță titlul
unui articol, nu reprezintă altceva decât o parte din caii troieni ai
secularismului aduşi în Biserică, ce vor
dinamita mai devreme sau mai târziu orice coagulare serioasă dintr-o comunitate
și vor șubrezi comuniunea hristică între semeni. Astfel, cu „cele mai bune
intenţii” se ajunge să se strecoare mulţime de păcate care ispitesc inima
oamenilor, a creștinilor simpli. În timp, se vor produce dezbinări, supărări, vor
apărea bârfe, diferite complexe, pizme și dezgust. Unii nu vor fi în stare să
își găsească locul într-o astfel de biserică, iar alții vor gusta mai degrabă din
invidia cainiană. Mai grav este faptul că se va contura percepția și ideea
falsă că Hristos îi alege pe unii, nedreptăţindu-i pe alţii, că Biserica Sa
este o instituţie elitistă a talentaților, a inteligenţilor, a norocoşilor, a
frumoşilor şi a celor de neam bun, a bogaţilor. Cum am mai putea primi atunci
cuvântul Sfântului Apostol Pavel: Căci, priviţi chemarea voastră, fraţilor, că nu mulţi
sunt înţelepţi după trup, nu mulţi sunt puternici, nu mulţi sunt de bun neam;
Ci Dumnezeu Şi-a ales pe cele nebune ale lumii, ca să ruşineze pe cei
înţelepţi; Dumnezeu Şi-a ales pe cele slabe ale lumii, ca să le ruşineze pe
cele tari; Dumnezeu Şi-a ales pe cele de neam jos ale lumii, pe cele nebăgate
în seamă, pe cele ce nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt, Ca nici un trup
să nu se laude înaintea lui Dumnezeu (I Corinteni 1: 26-29)?
Nu mergem să căutăm în Biserică
premii, onoruri sau laude. Chiar dacă uneori recunoştinţa faţă de anumiţi
creştini e motivată, aceasta este o practică greşită, pentru că descoperă masca
și trezeşte în adâncuri părerea de sine a fariseului şi nu a vameşului păcătos,
conştient de păcătoşenia sa. În Biserică vrem să ne cufundăm şi să putem
respira un altfel de aer, care nu are nimic de a face cu asfixierea şi cu oboseala
lumii de afară ce aduce cu sine toate presiunile-i coercitive și înrobitoare
prin cultivarea dorinţei de a plăcea mai mult celorlalţi şi prin ahtierea de a
câştiga respectul uman. Nu. Nu spirit de competiţie, legalism sau
contractualism, nu criterii şi evaluări omeneşti căutăm în Biserică odată ce
ştim că Hristos ne iubeşte pe toţi la fel şi în mod desăvârşit, din moment ce
descoperim că ne preţuieşte pe toţi la fel, având totuși o iubire unică pentru
fiecare. Căci fiecare dintre noi suntem
preferaţii Lui. El e Judecătorul şi Evaluatorul absolut. Aceasta este şi vestea
cea bună pe care o aflăm în Evanghelii: că da, chiar dacă suntem mai puţin
frumoşi, mai puţin inteligenţi sau isteţi, mai puţin atrăgători sau sensibili,
mai mediocri, mai timizi, mai defecţi moral, mai săraci, chiar dacă ne știm
șchiopi, orbi sau ciungi, Hristos ne iubeşte pe toţi aşa cum nimeni nu a mai
făcut-o niciodată cu noi. Nu ne caută la faţă, ci, nedispreţuindu-ne,
neumilindu-ne, Îşi potriveşte lucrarea iubirii Sale cu noi la măsura fiecăruia,
ca să ne elibereze de moarte şi de vraja lumii, de falsitatea şi de minciuna în
care ne-a adâncit seducător diavolul. Constatăm (scandalos?) din Evanghelii că
a stat mai mult în mijlocul păcătoşilor, vagabonzilor, desfrânatelor sau al
celor fără căpătâi, şi mai puţin cu virtuoşii. Pentru că i-a iubit (şi) pe
oamenii de rând cu o raţiune peste raţiunea umană. De aceea, e greşit să spui
ca preot copiilor: „Dumnezeu vă iubeşte pentru că sunteţi cuminţi şi deştepţi” ,
în acest mod livrând imaginea unui Dumnezeu contractualist.
Clerul şi slujitorii
bisericeşti se cade să facă transparentă această iubire necondiţionată şi
necăutătoare la faţă a lui Hristos, acolo, în Biserică, unde este locul
întâlnirii tuturor cu Dumnezeu. Iar acest lucru se cuvine să se petreacă și să
se exprime în mod delicat, după modelul lui Hristos, nerănindu-i pe cei mai mulţi, mai ,,mici” şi mai ,,slabi”. Mădulare
fiind ale aceluiași trup, trupul Bisericii, depindem unii de alţii, aşa cum
spunea Sfântul Ciprian de Cartagina: extra Ecclesiam nulla salus (în afara Bisericii nu există mântuire). Dincolo de predicile duioase
şi de cuvintele înţelepte, de conferinţele şi prelegerile exegetice înalte sau,
mai grav, dincolo de ideile pur individuale, care sunt în dezacord cu ansamblul
solidar al succesiunilor apostolice, să învăţăm să simţim corect şi în mod
drept iubirea. Acea iubire care ne leagă pe toţi de toţi în cuget şi în simţiri,
în koinonia Liturghiei; căci în
rugăciunile liturgice ne aflăm prezenţi toţi în duh, viii şi adormiţii din
neamurile noastre, la un loc. Suntem împreună și cu cei de aproape, şi cu cei
de departe, și cu cei care nu mai sunt. Acolo, în Biserică, rupţi de cele de
afară ce ne despart, putem regăsi armonia, unitatea pe care o vom trăi mai
adevărat şi mai deplin în Împărăţia Cerurilor.
În Biserică e loc ales pentru
toţi cei ce cred în Iisus Hristos dobândit nu prin virtuţi, talente sau
criterii de departajare şi evaluare omeneşti, ci prin gratuitatea Jertfei lui
Hristos. Osteneala noastră rămâne să ne deschidem acestei Jertfe şi să o
primim/cuprindem din toată inima.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.