Despre femeia teolog
Elisabeth-Behr-Sigel(1907-2005) s-a scris poate cel mai mult, spre deosebire de
alte figuri feminine ale spiritualității ortodoxe(vezi Myrrha Lot-Borodine). Mă întreb cum ar fi arătat destinul de
teolog al Ancăi Manolache dacă acesta n-ar fi trăit în
spatele Cortinei de Fier .
De câte ori am avut discuții despre Elisabeth-Behr-Sigel mi s-a
întâmplat foarte des să fiu avertizată cu precauția: ,,Ai grijă. Vezi că a fost cam feministă!...” ,,Nici o problemă, dar o și înțeleg.” Nu a fost o feministă, poate o restauratoare... Menționez din start că eu nu sunt adepta hirotonirii femeii.
Am citit cu interes biografia ei extinsă, tesuță cu fragmente din scrisori, corespondențe și note de jurnal,
carte scrisă bine de Olga Lossky și
tradusă în românește iarăși bine de o altă doamnă, Aniela Siladi. Apariția acestei cărți în limba română cu binecuvântarea a Mitropoliei Clujului este un mare câștig pentru noi,
cel puțin din două motive pe care le voi enunța mai târziu.
După ce am închis cartea, am stat și m-am gândit ce pot să-i reproșez acestei femei,
sau ce minusuri pot să-i depistez. Și, nu prea am avut ce cusururi să-i aduc. Ba
din contră, constat că, da, este un exemplu de femeie creștină foarte lucidă(nici o pasivă acceptare!) care le-a cam înfăptuit pe toate fără să jertfească ceva în detrimentul altei sarcini. Evident, cu
eforturi suplimentare față de un bărbat-teolog, bucurându-se de o longevitate
generoasă(98 de ani).
O minte ascuțită cu o capacitate excepțională de analiză aprofundată și de sinteză, cu un spirit critic (bun!) precum strălucirea
unei lame de sabie, erudită cu
structură de filosof, licențiată în
litere și teologie protestantă, cu un episod biografic de pastorație luterană,
soție, mamă a trei copii, ulterior bunică și străbunică fericită, creștin activ încă dinainte de convertire la Ortodoxie,
publicistă prolifică, Elisabeth
Behr-Sigel nu a cedat niciodată, sau nu a fugit ca o lașă din fața greutăților
vieții de care nu a fost scutită. Din punct de vedere material și financiar a
dus o viață modestă, iar după moartea soțului ei când
putea să aleagă o viață de pensionar tipic liniștit, găsește resurse să înceapă o nouă existență activă și implicată în viața Bisericii odată
cu mutarea ei într-un nou apartament de la periferia pariziană. Decizie luată la sfatul bunului ei prieten, pr. Lev Gillet. Sporadic va preda la Facultatea
de Teologie.
Fire extrovertă cu vocația dialogului,
având privilegiul unor prietenii alese, va rămâne mereu o ființă solară,
capabilă să se bucure de ce îi oferă viața: să înnoate, să-și petreacă vacanțe
în insulele grecești, să conducă mașina până la o vârstă foarte înaintată, să
călătorească mult chiar și peste ocean sau în Orientul Apropiat, în Grecia, chiar și în România sau în Rusia, mereu deschisă dialogului interconfesional și cultural.
Copiii-i deveniți adulți i-au fost mereu aproape.
E de
admirat puterea ei de a-și face
cunoscute și de a-și apăra cu argumente solide și susținute idealurile și crezurile. O face
cumpătat, sub ascultarea Bisericii dreptslăvitoare, niciodată fără o consultare prealabilă ori un sfat/încurajare ori binecuvântare din partea vreunui părinte de încredere. În ,,aventura” ei spirituală, uneori cu o ambiție forțată și poate
,,smintitoare”, încearcă să lege punți între Bisericile din Occident și Răsărit, intermediază conflictele dintre generații în
comunitățile ortodoxe îmbătrânite, propune soluții pe temeiuri evanghelice la rezolvarea problemelor dificile ivite între laicatul ortodox și cler. Combatantă a tradițiilor naționaliste excesive
ori patriarhale-anchilozate în defavoarea trăirii dinamice în duh și adevăr, mai
ales în ultima parte a vieții sale, a
înțeles că o revigorare a Bisericii ar veni cu siguranță de la o rediscutare a
rolului și rostului femeii în Biserică. Aceasta datorită situației reale în care prezența
și implicarea femeii în biserică o depășește cu mult pe cea a bărbaților. Astfel, atinge și
pune problema spinoasă a revenirii la diaconat a femeii chiar unor mari
ierarhi ai vremii. O susținere sinceră în acest sens a găsit-o la Mitropolitul Antonie de
Suroj, la episcopul J. Kovalevsky precum și la alții. Aștepta cu nădejde un
mare Sinod ortodox care să lămurească această chestiune necesară în supraviețuirea comunităților creștine actuale.
În fond, miza lucrării sale misionare constă în regăsirea și aplicarea în practică a demnității câștigate de
femeie în lume și în Biserică odată cu
venirea lui Hristos Cel ce plinește toată Legea și redefinirea ei în raport cu bărbatul. Căci încă după două
mii de ani de creștinism rostul și
rolul femeii este tributar cu unele excepții unei mentalități restricțional-patriarhale cu aspecte vechitestamentare, sau mai grav, unei gândiri
fundamentaliste apropiată de șharia islamică. Dincolo de discuțiile despre
hirotonia femeii, în conflictul dintre rolul bărbat/ femeie atât de disputat în mediile feministe dar și în cele tradiționalist-conservatoare refractare, într-un fel, îndrăznesc să cred că poziționarea doamnei teolog tinde spre ceea
ce Alice Voinescu definea în problematica feminină nevoia ,,gestului împăciuitor”, fiind adevărata misiune a femeii
pentru omenire ce aduce adevăratul progres al acesteia(omenirii) spre care tânjește mereu de-a lungul istoriei. Prin femeie se manifestă dorul de preînnoire a omenirii.*
Reaua înțelegere și practică de subordonare sau supunere fără drept de apel a femeii în Biserică tratată ca și cum ar face parte dintr-o subspecie umană ce merită cuvenita pedeapsă, vezi păcatul venit în lume prin femeie și acel clamat ,,femeia să tacă în Biserică”, ori limitarea rolurilor ei la naștere de prunci, sau prejudecata masculină orgolioasă că femeia e lipsită de capacitatea de inteligență și cogniție caracteristice bărbatului, ori de capacitatea de contemplație mistică a acestuia, au ca rezultat replica agresivă și anarhistă a ideologiei feministe. Una din observațiile Alicei Voinescu este faptul că femeia trebuie să fie conștientă că îi lipsește obiectivitatea sentimentală, ceea ce, adaug eu, nu înseamnă că obiectivitatea bărbatului e mai sănătoasă, ferită de posibile alte tare. În cazul lui, orgoliul de sine o poate păgubi, însă amîndorura Hristos le este sursa obiectivității. ,,Nu îi lipsește femeii nici puterea de abstracție, nici puterea de judecată, dar îi lipsește încă antrenamentul de a uza de aceste însușiri fără amestecul sentimental. Dacă se ferește de sentiment este pentru că sentimental nu cunoaște măsura, devine ușor excesiv.Prin urmare ea reprimă puterea cu vocea inimii, face loc în conștiință ideilor, dar, fără să-și dea seama, sentimental se răzbună, intrând în conștiință pe nesimțite, îmbrâncind ideile, furându-le masca și instalându-se stăpân-de data asta mai primejdios, fiind nebănuit-sub chipul sever al ,,credințelor”, al ,,convingerilor”, pe care femeia le crede obiective dar nu sunt decât intransigente. Aceasta se petrece cu tot ceremonialul obiectivității, adică în defilarea unei armate de argumente logice!E poate punctul pe care se ivesc, între bărbat și femeia modernă, cele mai aprige neînțelegeri!
Pe de altă parte, nevoia de obiectivitate ia, la unele femei, o nuanță de pedanterie, de cinism la altele. Pedante sunt cele care țin morțiș la ce știu ele, fără îngăduință pentru alte păreri, cinice apar celelalte, care de dragul obiectivității nu reprimă numai sentimentul, ci se leapădă de el!
E de observat că pedantismul și cinismul se îndreaptă, în focul obiectivării, împotriva celor ce îl hrănesc. Femeia devine pedantă până și în devotamentul ei față de lucrul întreprins, și cinică împotriva ei însăși, distrugându-se prin muncă excesivă.”**
Că Hristos a lucrat în viața Liselottei(numele prescurtat și de alint), se observă în pasiunea ei tumultoasă pentru pr. Lev Gillet. O frumoasă prietenie ce i-a legat a durat cincizeci de ani. Elisabeth dă mărturie onestă de slăbiciunea îndrăgostirii și dependenței ei de acest om minunat, însă datorită înțeleptei gestionări a relației lor, venită cu precădere din partea smeritului și prudentului părinte L. Gillet care ,,pozează” în om dificil, legătura lor rămâne mereu ancorată în Hristos și curățată de orice reziduri sentimentale care iar fi putut deteriora valența. Notează undeva:,,...Obiectul iubirii omenești apare ca o simplă momeală de care se slujește pescarul dumnezeiesc.”(p. 364) Abia după moartea călugărului atipic se naște rodul roditor al acestei adevărate prietenii care i-a legat o viață; doamna teolog îi va închina o carte de șase sute de pagini intitulată ,,Un călugăr al Bisericii de Răsărit”.
Pe de altă parte, nevoia de obiectivitate ia, la unele femei, o nuanță de pedanterie, de cinism la altele. Pedante sunt cele care țin morțiș la ce știu ele, fără îngăduință pentru alte păreri, cinice apar celelalte, care de dragul obiectivității nu reprimă numai sentimentul, ci se leapădă de el!
E de observat că pedantismul și cinismul se îndreaptă, în focul obiectivării, împotriva celor ce îl hrănesc. Femeia devine pedantă până și în devotamentul ei față de lucrul întreprins, și cinică împotriva ei însăși, distrugându-se prin muncă excesivă.”**
Că Hristos a lucrat în viața Liselottei(numele prescurtat și de alint), se observă în pasiunea ei tumultoasă pentru pr. Lev Gillet. O frumoasă prietenie ce i-a legat a durat cincizeci de ani. Elisabeth dă mărturie onestă de slăbiciunea îndrăgostirii și dependenței ei de acest om minunat, însă datorită înțeleptei gestionări a relației lor, venită cu precădere din partea smeritului și prudentului părinte L. Gillet care ,,pozează” în om dificil, legătura lor rămâne mereu ancorată în Hristos și curățată de orice reziduri sentimentale care iar fi putut deteriora valența. Notează undeva:,,...Obiectul iubirii omenești apare ca o simplă momeală de care se slujește pescarul dumnezeiesc.”(p. 364) Abia după moartea călugărului atipic se naște rodul roditor al acestei adevărate prietenii care i-a legat o viață; doamna teolog îi va închina o carte de șase sute de pagini intitulată ,,Un călugăr al Bisericii de Răsărit”.
,,Spre ziua cea neînserată” este o carte deosebit de interesantă și pentru
că dezvăluie, pe lângă pleiada de nume grele a marilor teologi din diasporă pe care i-a cunoscut și care au marcat-o pe doamna Elisabeth, modul în care această generație prețioasă multietnică a încercat în
Occidentul secularizat cu o cultură tot mai globalizată, să mențină flacăra
aprinsă a credinței Bisericii Răsăritene. Experiența și efortul lor sunt foarte importante și valoroase pentru noi. Ținuți sub obrocul istoriei zeci de
ani dar poate și feriți, ne lovim din ce în ce mai intens de problemele pe care le-au întâmpinat ei
atunci. Chiar mai ,,sofisticate”.Trebuie să avem înțelepciunea smerită de a ne folosi de soluțiile lor
și să învățăm din greșelile lor. Asta este extraordinar în special la Diaspora rusă, că a încercat o
continuitate actualizată/reevaluată/recalibrată a sintezei gândirii și
viețuirii ortodoxe răsăritene într-o lume postmodernă eclectică și deconstructivistă. Ba
mai mult, a devenit ferment în aluatul care tinde să
dospească frământătura lumii într-o perioadă asemănătoare cu păgânătatea decadentă a
Imperiului roman din vremea răspândirii creștinismul apostolic.
La 26 noiembrie 2005, Elisabeth Behr-Sigel se stingea din viața-i pământească pentru a se înfățișa în sfârșit deplin înaintea Dumnezeului Celui Viu și trecea pe celălalt tărâm să-și întâlnească nenumărații ei buni prieteni. O femeie ca un adevărat om integru.
La 26 noiembrie 2005, Elisabeth Behr-Sigel se stingea din viața-i pământească pentru a se înfățișa în sfârșit deplin înaintea Dumnezeului Celui Viu și trecea pe celălalt tărâm să-și întâlnească nenumărații ei buni prieteni. O femeie ca un adevărat om integru.
Corina Negreanu
*Despărțirea însușirilor sufletești, în bărbătești și feminine, a săvârșit-o natura, pentru scopuri ce ne întrec înțelegerea. Dar, după cum desființarea deosebirilor acestora poate fi primejdioasă, nu e mai puțin primejdioasă și exagerearea deosebirilor până a le face inconciliabile și a le transforma în metehne! Ori se ajunsese într-o vreme la această exagerare. (...)În fundul sufletului ei, femeia care s-a zvârlit în tărâmul necunoscut al unei munci străine de ea, nu râvnește decât la valorificarea posibilităților ei pur și simplu omenești, alături de cele specific feminine. Este o nevoie legitimă de a adânci valoarea omenească, sub profilul feminin. Ea simte că vremile pentru a-și împlini sensul lor cer un tip nou de om., Alice Voinescu, ,,Scrisori către fiul și fiica mea, Ed. Dacia, Cluj Napoca, 1994, p. 129.
** Alice Voinescu, ,,Scrisori către fiul și fiica mea, Ed. Dacia, Cluj Napoca, 1994, p. 128.
** Alice Voinescu, ,,Scrisori către fiul și fiica mea, Ed. Dacia, Cluj Napoca, 1994, p. 128.
Eveniment
Duminică, 26 octombrie, după Vecernie, lansare și discuții pe marginea cărții cu Pr. Cătălin Pălimaru, Aniela și Paul Siladi. Moderatorul serii Pr. Ciprian N.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.