o carte care ne învață gătitul după Calendarul ortodox
și cum să gătim la marile praznice
Pe doamna Garoafa Coman am
întâlnit-o pentru prima oară în
primăvara aceasta, cu ocazia conferinței Pr. Constantin Coman la Cluj Napoca.
Mi-a plăcut de dânsa și ne-am înțeles de la prima vedere. Acum, nu știu , dar sper că e valabilă reciproca. Atunci am
povestit despre noua ei carte de bucate pe care a reușit să o publice recent intitulată ,,Mâncăruri de sărbători”(prima sa carte ,,Mâncăruri de post” a avut și are un mare succes). Mi-a părut tare rău că nu am putut prezenta o asemenea apariție editorială într-un eveniment local special creat și dedicat lansării ei. Doamna Garoafa, franc, s-a
declarat foarte mulțumită de ,,cum a ieșit” volumul și, ne-am înțeles să mi-l trimită cu proximă ocazie deoarece lipsea pe rafturile librăriilor clujene. Aseară,
cartea a ajuns la noi… Mărturisesc că foarte rar s-a întâmplat să stăm cu toții adunați la masă și să răsfoim filă cu filă, bob cu bob, din
scoarță în scoarță, cu atâta plăcere, cu
mirări și comentarii aferente, o carte. Cred că la ,,Memoriile” Înaltului
Bartolomeu am mai pățit așa. Sau cu albumele iconografice pe
care mi le-a adus soțul meu odată din Muntele Sfânt.
Sigur că există deja o
inflație de cărți în domeniul
culinar. Standul librăriilor cu
acest specific este tot mai amplu. Ce aduce însă nou doamna preoteasă Garoafa
Coman?
Îmi permit aici câteva păreri personale și o
recomand cu căldură tuturor, mai ales pentru faptul că este mai mult decât o
simplă carte de mâncăruri. De obicei, fac exercițiul acesta: după ce parcurg orice carte, o închid și
analizez exact impresia ce mi-o lasă, dincolo de rețetar- în cazul de față.
Lucrurile, imaginile sau ideile care-mi rămân vii în memorie, contează. Se întâmplă să deschizi cu entuziasm cărți, încântare de moment, ca apoi
să constați că odată ce le-ai închis, nu rămâi cu… nimic.
Cum
spuneam, importantă cel puțin pentru mine dincolo de rețetar, este acea pedagogie implicită despre
cum să fim, ascunsă printre rânduri și care doar răzbate din fotografii . ,,Atât iubești, cât dăruiești” pare a fi motto-ul.
Nu este un lucru mărunt să constați că volumul este o împreună lucrare de familie, că toată familia, unită, a participat aducându-și fiecare aportul pentru o asemenea împărtășire de bucurie și frumos. Părintele Constantin Coman prefațează, realizatoarea meniurilor este doamna Garoafa, imaginile de excepție aparțin fiului Mihai Coman, de asemenea își dau concursul fiica Maria și fiul Teodor Coman.
Cartea este un văl dat la o parte ce ne lasă să intrăm un pic
în atmosfera unei familii creștine, în inima casei lor. Prin ordinea subiectelor și dincolo
de imagine, autoarea se dezvăluie smerit dar cu bucurie pe
sine. Ba nu. Uită și se uită pe sine pentru ai săi. Îi iubește, nu-i răsfață, se dăruiește
risipindu-se în facerea bucatelor delicioase dar...efemere. Risipește, risipește, risipește, timp,
energie, răbdare, dispoziție pentru alte activități importante, ar spune o femeia emancipată. Timpul consumat în bucătărie merită o altfel de investiție personală...ar zice tot femeia post modernă.
Știm că a găti devine la un moment dat pentru orice femeie o corvoadă resimțită ca o uzură de timp, de viață și plictiseală grozavă. Aflați sub presiunea timpului, masa în familie e uneori sărită, devine un act rudimentar sau impersonal căci tot mai mulți o servesc( conform modelelor vremii) la restaurant sau în diferite localuri în ambianțe străine.
Dar prin Dumnezeu, risipa de sine prin slujirea pentru alții se transformă în adevărata cunoaștere a adâncurilor de înțelegere și dobândire. Și devine lucrare ziditoare, de unire între oameni în timp și peste timp.
Doamna Garoafa Coman liturghisește pregătind
micile ospețe ale zilelor simple sau ale praznicelor creștinești. E liturghia de după Liturghie,
și transformă o activitate banală, rudimentară pentru unii, sau o pasiune lumească
pentru alții, într-un act pre-euharistic. E sugerat acel model ortodox de a face lucrurile, în care fondul și forma trebuie să aibă un echilibru, nu se exclud ci se condiționează în
amănunt. Mâncarea servită se cade să îndeplinească un ritual și asta se
înțelege cel mai bine din fotografii. Și e bine ca ea să nu se întâmple oricum
ci să devină un fapt și un act înnobilat: să fie bine aleasă o față de masă, mâncarea să
fie însoțită de o floare, așezată într-un anume fel etc...etc...,însoțită de căldură sufletească și rugăciune de mulțumire.
Spiritul liber al gospodinei, fidel totuși tradiției românești, nu rămâne
încorsetat. Creativă și mereu adaptată, îmbină
rețetele tradiționale românești regionale cu cele balcanice și mediteraneene. Îmi
place că nu am găsit la autoare grija aceea exagerată în alegeri, tot mai frecvent întîlnită în rețete de preparate culinare ce urmăresc tendințele și stilul de viață ortorexic.
Și ne învață să ne bucurăm de Sărbători. Când spun asta, ca duh al bucuriei, mi-aduc aminte cu plăcere
de pilda hasidică ce o dădea Nicolae Steinhardt în Cartea Împărtășirii. Citez :,,...un
grup vesel de hasidimi încalcă legea, neabținându-se să nu mănânce înaintea
rugăciunii de dimineață; apoi însă hasidimii se roagă cu un asemenea elan,
încât Rabi Salomon Posner, uimit, observă că astfel de oameni sunt în stare să
ridice până și momentul hrănirii ,,la înălțimea unei rugi!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.