marți, 16 septembrie 2025

 Gânduri pentru iconarii (prea)fesbuciști

1. Discreția 

E firesc să vrei să împărtășești din ce lucrezi, mai ales când pui suflet. Dar e bine să ne întrebăm: ce anume arătăm și de ce? A face public fiecare pas – cum ștergi un chip, cum aplici pensula – poate transforma taina în spectacol. Chiar și cu intenții bune, expunerea excesivă a procesului poate deveni o formă de indiscreție. Gândește-te: un chirurg nu transmite live o operație, o disecție. Unele lucruri cer să fie păstrate în tăcere în orice profesie.

2. Icoana nu e doar artă – e prezență

Când dai formă unui chip spre cinstire, nu creezi doar o imagine. Invoci o prezență, iar lucrarea ta devine un spațiu de întâlnire cu Sfântul Duh. Icoana nu e un simplu exercițiu tehnic, nici un obiect decorativ. Nu poate fi tratată ca un tablou profan. E o fereastră spre cer, și merită respectul cuvenit. Nu e obiect de branding spiritual, căci trăim într-o vreme în care imaginea a devenit monedă.Totul se ambalează, se etichetează, se distribuie. Chiar și cele sfinte.

Iconarul, fără să-și dea seama, poate aluneca într-un joc subtil:

să nu mai picteze pentru Dumnezeu, ci pentru privitori.

Să nu mai caute prezența, ci validarea.

Să nu mai slujească, ci să se promoveze.

Brandingul spiritual e o formă rafinată de rătăcire.

Nu strigă. Nu scandalizează.

Dar mută centrul de greutate:

dinspre icoană, spre autor.

Dinspre taină, spre tehnică.

Dinspre Duhul, spre „eu”.

Când lucrarea devine o extensie a eului,

când fiecare postare e o oglindă,

când fiecare like e o confirmare,

atunci icoana se goleşte de prezenţă.

Sfântul Duh nu locuiește în vitrine.

El nu se lasă capturat în algoritmi.

El nu lucrează acolo unde omul se pune pe sine în centru.

Adevărata lucrare nu are nevoie de reclamă.

Ea se face în ascuns.

Se sfințește în tăcere.

Se dăruiește fără să ceară nimic înapoi.

Iconarul nu e un brand.

E un slujitor.

Un martor.

Un om care se retrage, ca să lase lumina să vină.

3. Prea multă expunere poate dăuna

Icoanele nu funcționează ca produsele din reclame. Dacă le arătăm obsesiv, zi de zi, riscăm să le banalizăm. Publicul obosește, retina inimii se toceste, iar simțirea se împietrește. În loc de cinstire, apare indiferența. Și asta poate duce, paradoxal, la o formă nouă de iconoclasm – nu prin distrugere, ci prin desensibilizare.


4. Perfecțiunea – o ispită subtilă

Mulți iconari cad în capcana  și ispita luciferică/subtilă  a perfecțiunii. Dar Sfântul Duh nu lucrează prin perfecțiunea umană, ci prin smerenie. Andrei Rubleov nu căuta să impresioneze tehnic, ci să se supună lucrării Duhului. El este Cel care desăvârșește, care sfințește, care dă rodul tainic. Nu noi.


În loc de concluzie

Sunt multe de spus, dar poate că tăcerea e mai potrivită. Iconarului îi stă bine discreția. Gândește-te la Sfântul Pahomie Zugravul – ce lucrări ne-a lăsat, tocmai pentru că a ales să fie „mut” și ascuns privirii lumești, Iconarul nu e chemat să vorbească despre lucrarea sa.

Ci să o lase să vorbească singură.

Nu e chemat să se arate, ci să dispară în slujire.

Nu e chemat să convingă, ci să mărturisească prin nevăzut.

Într-o lume care cere vizibilitate,

tăcerea pare o formă de slăbiciune.

Dar în lucrarea duhovnicească, ea e putere.

Puterea de a nu te pune pe tine în centru.

Puterea de a nu răspunde chemării de a fi „urmărit”.

Puterea de a rămâne ascuns, ca să nu umbrești lumina.

Sfântul Pahomie Zugravul n-a lăsat interviuri.

N-a făcut tutoriale.

N-a explicat cum pictează.

Dar icoanele lui vorbesc încă.

Pentru că tăcerea lui le-a dat glas.

Nu tot ce se face trebuie arătat.

Nu tot ce se știe trebuie spus.

Nu tot ce se pictează trebuie postat.

Iconarul nu e influencer.

El lucrează în taină, cu mâna smerită și inima deschisă spre cer.

Icoana nu e spectacol.

Ea nu se naște din demonstrație, ci din rugăciune.

Nu se învață doar cu pensula, ci cu genunchii plecați.

Nu se expune ca un produs, ci se cinstește ca o prezență.

Când arăți tot – cum ștergi chipuri, cum trasezi linii, cum repeți gesturi –nu mai rămâne loc pentru taină.

Și fără  taină , icoana devine imagine.

Imaginea – decor.

Decorul – zgomot.

Sfântul Duh nu lucrează prin perfecțiune, ci prin smerenie. El nu caută tehnica impecabilă, ci inima curată.

Andrei Rubleov n-a pictat ca să impresioneze, ci ca să se supună,  n-a căutat să fie văzut, ci să vadă.

Prea multă expunere naște oboseală.

Oboseala naște indiferență.

Indiferența – împietrire.

Și împietrirea – o nouă formă de iconoclasm.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.