A doua scrisoare – despre faptul că ne mâniem pentru că
nu ne lucrăm mânia
Prietene,
te-am numit copil în prima scrisoare, dar nu am făcut-o cu ton de superioritate,
ci pentru că te văd curat ca un copil. Aceasta este, în fond, potențialitatea
fiecărui om: să ajungă la inocența unui copil. Și nu trebuie lăsată lumea să te
maturizeze după chipul ei urât, să îți pună pe chip brazdele greșelilor pe care
le tot muncește în trup și în materie.
Chipul
tău adevărat este un dar; este firea ta potențială ascunsă în chip tainic. Ești
chemat la cele înalte și ai libertatea de a alege încotro te îndrepți cu
sufletul. De aceea ai în fața ta o scară. Nu numai că o ai în față, dat te afli
deja pe ea. Ești undeva la mijloc, pe treptele existenței tale. Deasupra sunt
treptele chemării la ființă, dedesubt sunt cele ale căderii neîncetate înspre
inexistență. Și până pornești la drum chipul tău lăuntric așteaptă, face figurație,
căci figurezi în cele ale lumii imediate. Dacă alegi răul coborând spre
inexistență, chipul tău e desfigurat de patimi, dar de ridici privirea, gândul
și fapta spre bine și spre cele înalte, primești chip transfigurat.
Ne
este în față această scară, ne aflăm pe ea, dar, din păcate, nu o vedem. Vedem
doar că ne aflăm într-o lume concretă, cu plusuri și minusuri, cu dureri și
plăceri. De mici ne dăm seama că nu ne plac durerile, ci ne plac plăcerile, că
suferința nu e de dorit, ci de dorit e plăcerea. De aceea ne dorim lucruri cu
multă intensitate și dorirea ne devine reper – un fel de discernământ și de
morală, fiind gata să desconsiderăm tot ce ne blochează dorirea. „Dar eu îmi
doresc lucruri”, spune sufletul omului ce confundă această dorire cu libertatea.
Știu
că îți dorești lucruri și că dorirea răsună cu intensitate în tot sufletul. Și
nu e de mirare, căci dorirea este o parte a sufletului. Însă această parte a
sufletului este inflamată, de prea multe ori fiind exagerat rolul ei.
Iar
lumea ce te înconjoară marșează pe această parte. Economia caută noi și noi
necesități care să corespundă produselor sale, căci știe că degeaba ai un
produs dacă nu îl poți vinde, dacă nu este o cerere pentru el. Și pentru că
marfa nu e necesară omului, fiind poate chiar dăunătoare, se provoacă o
necesitate falsă în cumpărător, inflamându-i dorirea. Economia își numește
produsele bunuri, ca și cum tot ce face ea e bun. Iar noi intrăm ușor în acest
joc. Gândește-te cu câtă intensitate existențială îți dorești produse care nici
măcar nu existau acum câțiva ani, acum câteva luni. Însă viața noastră adâncă
nu poate fi legată de ceva atât de imprevizibil. Când Dumnezeu l-a făcut pe om
i-a pregătit de la început tot ce îi era necesar, tot ce avea cu adevărat rost
în viața lui. Tot ce ai nevoie este deja cu tine.
E
adevărat, Dumnezeu ți-a dat dorirea, dar ți-a dat și părți care să o
înțelepțească și să o ocrotească în primul rând de ea însăși.
Dorirea
face parte din sufletul tău. Însă sufletul tău nu e doar atât. Nu e făcut după
chipul unui copil care cere, cere și tot cere fără să dăruiască nimic, iar dacă
nu primește se mânie. Sfinții Părinți ne învață că sufletul tău e un întreg ce
are două părți ce trebuie să conlucreze: mintea și inima. Mintea are la rândul
ei două părți, două lucrări: partea cugetătoare și partea înțelegătoare. Partea
cugetătoare este activitatea mentală, efortul de a gândi, de a înțelege, iar
partea înțelegătoare este bază și rezultat al cugetării, un fel de
cristalizare, de adunare a înțelesurilor. Inima este partea înaltă, dar și
adâncă a sufletului. În ea regăsim două părți ale sufletului: partea doritoare
și partea mânietoare.
Dacă
omul cugetă la cele bune și la cele înalte, înțelegerile ce se cristalizează în
sufletul său sunt înalte și poartă pecetea și lucrarea bunătății. Apoi, prin
unirea minții cu inima, dorirea și mânia se curățesc prin cugetarea curată și
înțelegerile bune. Astfel, dacă resimți o dorire în suflet o poți trece în
cugetare și o poți lega prin cugetare de înțelegeri, de cunoașterea ta. Și te
poți gândi: „Am această dorire. E una bună?”. Dacă nu e bună, cugetarea repede
îți va spune, numai să fii sincer. Și nefiind bună, vei încerca să nu îți
dorești. Și bine faci, dar tot în dorire te vei afla. Acum îți vei dori mai
puțin, acum mai mult, acum mai puțin, și tot așa. Această mișcare interioară te
zăpăcește. Aici intervine rolul mâniei, care va respinge dorirea nebună,
scoțându-te din dorire, căci mânia izbește în ceea ce nu dorește. În
consecință, toate cele patru părți ale sufletului au conlucrat armonios pentru
a te salva în fața unei pofte urâte care altminteri te-ar fi urâțit.
Dacă
însă nu legi dorirea ce îți vine de cugetare și de înțelegere adevărată, ea va
merge spre alt stăpân – spre trup, spre simțuri. Și va trage după ea și mânia.
Nelucrând mânia, dorirea se va tot inflama, căutând să se manifeste neîncetat.
În timp ce dorirea decade în pofte și se tot extinde, mânia se contractă în
revoltă și se tensionează înspre implozie. Astfel, când dorirea nemărginită nu
se poate manifesta, ea lasă un gol mare, ce se umple brutal de mânie. Iar
mintea se va strica, făurind explicații centrate tot mai mult pe simțuri și
materie.
Știu
că e greu să reziști în această lume ce își oferă tentații la multe doriri
oferite în fiece clipă. Însă am încredere în lucrarea lui Dumnezeu cu tine,
căci ai multe daruri: ai gândire ca să deosebești binele de rău, ai dorire ca
să îți dorești cele bune și ai mânie ca să respingi cu fermitate și curaj cele
rele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.