Cuvintele Sfintei Mucenițe Maria Skobțova se potrivesc evident de minune și artiștilor bizantini de elită...
,,Dar această abordare estetică a credinței a determinat
încetul cu încetul un tip moral destul de ușor de conturat. Frumusețea și
sesizarea ei aparțin întotdeauna unei elite; există inevitabil un aristocratism
cultural în orice estetism. Cel care apără aceste valori va diviza fatalmente
lumea întreagă în prieteni(cei care înțeleg aceste valori) și dușmani(profani). Crezând că frumusețea este esențialul în
viața Bisericii, el va împărți lumea în două grupe: de-o parte ,,mica turmă” de
cunoscători, iar pe de cealaltă parte mulțimea celor nevrednici, pe care-i va
scoate în afara incintei bisericii. În mintea unui astfel de om misterul nu se
revelează decât foarte puținora: la picioarele Domnului nu vor ședea păcătoșii,
prostituatele, nu vor ședea nici cei prea simpli, prea neșlefuiți pentru a
găsi o oarecare satisfacție în estetica savantă a slujbelor.
Considerând
estetica drept criteriu unic, drept măsură unică a lucrurilor, omul se simte
parte a unui întreg complex și se crede obligat să nu-l deranjeze, să nu
deplaseze nimic. Îi adoptă ritmul supunându-i viața sa interioară. Ca și ritualismul și legalismul, el își organizează într-un
mod deosebit viața cotidiană și face din asta un mare merit. De aceea, el se va
extazia de anumite pasaje ale slujbelor, de anumite stihiri, de Canonul Sfântului
Andrei Criteanul etc., când luând aminte la valoarea artistică a acestor texte, când subliniindu-le caracterul
arhaic sau armonia compoziției. Astfel criteriul estetic îl înlocuiește pe cel
spiritual și le îndepărtează treptat pe toate celelalte. Estetul va merge până
la a-i privi pe credincioși în biserică ca pe un decor obligatoriu al oricărei
celebrări, sau, mai rău, ca pe niște profani inoportuni și exasperanți care,
prin ignoranța, stângăcia sau uneori prin grijile personale sau cererile lor
tulbură atmosfera generală de evlavie și de armonie. Estetul se topește de
plăcere în norii de tămâie, se lasă
legănat de vechile cântări, admiră sobrietatea icoanelor din Novgorod, ascultă
cu atenție întorsăturile naive ale
stihurilor. A primit totul și e satisfăcut; cupa îi e plină și e teamă să n-o
răstoarne. Ceea ce îi produce teamă sunt detaliile de prost gust, cum sunt
nefericirea celuilalt care stârnește milă, slăbiciunea celuilalt care-i produce
dezgust -tot micul ansamblu complicat și întortocheat al sufletului omenesc.
E evident că nu iubirea trebuie să o căutăm în această evlavie care e estetismul, nu mai
mult de altfel decât ura... Nu vom găsi aici decât un dispreț rece și trufaș
față de profan, o admirație extatică a frumuseții, o scleroză adeseori aproape
de formalism, o aprigă dorință de a apăra această lume atât de armonioasă, atât
de bine organizată, de invazia oricărei murdării, a oricărei note false.”
(Iubirea nebună de aproapele.Viața și învățăturile maicii Maria Skobțova, Ed. Deisis, Sibiu, 208, p. 119-120)
Sfânta Maria Skobțova-fotografie preluată de pe internet |
,, Care sunt perspectivele acestui tip de evlavie? Viața noastră aspră, grea și sfâșiată de contradicții, se întoarce spre Biserică cu toate suferințele sale și tensiunile ei brutale și grosolane. Desigur, ea cere un spirit creator, capabil nu numai să reconsidere și să transforme trecutul, ci și să suscite din nou, să răspundă la noi preocupări, să atingă noi pături sociale, adesea inculte și lipsite de tradiții. Biserica urmează să fie copleșită de gloate, de tulburările lor, de aceea va trebui să se coboare la nivelul lor. Toate acestea par să hotărască destinul elitei estetice. Această elită
care știe să-și exprime și formuleze
gândul, pretinde că posedă toate
bogățiile Bisericii și nu se gândește să modifice, să coboare, să trădeze
simțul frumuseții Bisericii pe care îl are; și cum e deopotrivă incapabilă să se sacrifice din iubire, ea va apăra cu
îndârjire ceea ce crede că e stânga
Bisericii, cu riscul de a închide calea profanilor. Zadarnic vor geme mulțimile: rănile noastre ne ard, luptele sociale și ura ne-au otrăvit, viața noastră de
zi cu zi este un deșert, nu mai avem răspunsuri
la problemele vieții și ale morții! Vino să ne salvezi, Iisuse! Între această mulțime și Hristos se vor ridica paznicii frumuseții hainei lui
Hristos; ei vor răspunde că ura și lupta ne-au deformat chipurile, truda de zi ci zi a pervertit darul contemplației
și frumuseții pe care nu-l pot gusta cei care nu au învățat să-l aprecieze. Cântările melodioase, modulațiile citirilor cu voce blândă, fumul de tămâie, tot acest leșin cucernic în
frumusețe vor învălui ca un nor fața
plină de suferință a lui Hristos, vor face să tacă suspinele, să se plece
capetele, să adoarmă speranța. Unii se
vor lăsa legănați pentru un timp de
această armonie învăluitoare, alții vor pleca.
Atunci o
prăpastie se va deschide între Biserică și viață. Esteții, paznicii
frumuseții, vor supraveghea această
prăpastie în numele armoniei, al
ritmului, al coerenței, în numele frumosului.
Profanii vor rămânea pe celălalt țărm fără să caute să-l treacă."(p. 122-123)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.