,,Cine știe? Niște
ochi care au păstrat vederea iubirii îl vor vedea oare pe Iisus ieșind încet, discret din acest
sanctuar care adăpostește un iconostas frumos? Cântările vor continua să
răsune, norii de tămâie să se ridice, credincioșii să aducă un cult suav și
extatic frumuseții, dar Hristos va ieși
în piață și se va amesteca cu mulțimea cerșetorilor, a leproșilor, a dezmoșteniților, a inimilor moarte, a
nebunilor pentru Hristos. Hristos se duce la răspântii, în închisori, în ospicii, în casele închise. Își pune iarăși
sufletul pentru prietenii Săi. Înaintea Lui, Adevărul și Frumusețea veșnice, ce
mai reprezintă frumusețea și urâțenia
noastră? Nu este oare frumusețea noastră urâțenie în fața frumuseții Sale
veșnice? Sau din contră, el nu vede urâțenia noastră, în viața noastră de
mizerie, în rănile și sufletele noastre rănite, propriul Său chip divin,
reflexul slavei Sale, frumusețea Sa veșnică? Și atunci va reveni în biserici
însoțit de toți cei pe care i-a chemat la nunta Sa, adunați de la colțurile
străzilor: ologi, cerșetori, prostituate și păcătoși. Să dea Dumnezeu să nu se
producă acel lucru îngrozitor: ca paznicii frumuseții, pasionați de toate splendorile
lumii, să ajungă să nu mai sesizeze frumusețea Lui și să nu-L lase să intre în
templu tocmai pentru că este însoțit de
această mulțime desfigurată de păcat, de urâțenie, de înșelăciune, de desfrâu și de ură.(...)
Cultul idolilor,
propriu și tipului estetic de evlavie, riscă să sfârșească producând acest
rezultat: ceea ce n-ar trebui să fie decât camașa lui Iisus, decât un dar de
geniu al omului adus în iubire lui Iisus-măreția
slujbelor, frumusețea cântărilor- se transformă într-un scop în sine și ajunge
să-L înlocuiască pe Hristos însuși. Armonia din inima cultului devine atunci un
idol căruia îi sunt sacrificate sufletele oamenilor, al său ca și al celuilalt.
Întreaga urâțenie a lumii, rănile, durerile ei sunt îndepărtate, mascate, ca să
nu întunece adevărata pietate. Însăși suferința și moartea Domnului nostru
suferă aceeași transformare: suferința Sa de om, întristarea Sa dobândesc o
formă estetică și suscită o evlavie cucernică. Nu, iubirea e un lucru
înfricoșător; i se întâmplă să coboare până în străfundurile cele mai
necuprinse al spiritului omenesc, să se
dezbrace până la pierderea oricărei forme, până la distrugerea armoniei; și nu
are loc acolo unde domnește o frumușețe găsită și instituită o dată pentru
totdeauna.”
(Iubirea nebună de aproapele.Viața și învățăturile maicii Maria Skobțova, Ed. Deisis, Sibiu, 208, p.124-126)
(Iubirea nebună de aproapele.Viața și învățăturile maicii Maria Skobțova, Ed. Deisis, Sibiu, 208, p.124-126)
Sf. Muceniță Maria Skobțova, icoană preluată de aici |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.