,,Golătate. Omul,
când și-a dat seama că e gol, a fugit din fața lui Dumnezeu și s-a ascuns.
Dimpotrivă, când a voit să vină înaintea Lui, s-a îmbrăcat și și-a acoperit
goliciunea. Cei ce trăiesc în preajma Domnului își acoperă trupul complet și
capul chiar; numai fața rămâne descoperită, uneori și pe aceasta o acoperă.
Omului de azi îi
place golătatea, mai ales tinerilor; se descoperă, se dezgolesc în public, le
mai rămân abia ,,frunzele lui Adam”, cum zice cineva:
,,Văd trupuri
goale cu pestelci,
Adami și Eve în
neascultare,
Trupuri goale cu
pestelci,
Schilodite de păcate....”(Al.
Mironescu)
Ce sens are acest
lucru? Omul se repune în starea lui Adam celui căzut, lepădat și izgonit; și
mai mult: singur declară că nu are nevoie de Dumnezeu. Fără să vrea, prin
golătatea din afară mărturisește golul dinăuntru, pe care și l-a ales singur și
în care se complace.
Creștinul când
vine înaintea lui Dumnezeu, la biserică nu trebuie să fie gol. A veni gol
înseamnă a mărturisi că te-ai lepădat de El, că singur ai ales această
lepădare, că n-ai nevoie de El. Dacă-i așa atunci ce mai cauți înaintea Lui?(p.
322)
,,Omul cel nou.
Creștinul trebuie
să aibă conștiința nezdruncinată că nu este nimic mai modern decât învățătura
lui Hristos și că înțelepciunea Evangheliei este veșnic nouă și unica temelie
pe care se poate zidi temeinic omenirea.
Omul Evangheliei
este omul iubirii. Dar iubirea nu este apă de zahăr, nici sirop de zmeură. Iubirea este foc. Puterea și mărimea lui se vede în slujire. A răni și a sfâșia
poate și o fiară furioasă, dar numai cel ce stă pe temeiul iubirii nu întoarce
răul celui ce i-l face. Mântuitorul n-a întors niciodată loviturile și ocările,
nu pentru că ar fi fost slab sau laș, ci fiindcă a fost prea mare pentru a face
așa ceva.
Evlavia nu-i o
manifestare funebră. Omul, care se știe moștenitor și fiu al lui Dumnezeu, care
știe că toată lumea cu frumusețile ei pentru dânsul au fost create, are destule
motive să se bucure și iar să se bucure, după îndemnul apostolului.
Lumea poveștilor,
cu prinți și supraoameni, oglindește totuși un fapt obiectiv. Năzuința, dorul
omului după Paradis și originea împărătească a omului, ca fiu a lui Dumnezeu.
Să nu uităm niciodată această noblețe, originea noastră și că suntem
răscumpărați, reînfiați de Hristos. Iar ca fii ai lui Dumnezeu, două lucruri
trebuie să ne fie cele mai firești: a iubi pe Dumnezeu –Părintele nostru- și pe
frații noștri. Pentru fiii Împăratului Împăraților, o singură lege există:
Legea iubirii.
Există multe
feluri de mărimi și celebrități în lume. Pentru Hristos însă, adevărata mărime
este inima slujitoare.
Piatra de
încercare a creștinătății noastre este purtarea noastră față de cei mici.
Poți să te
îmbraci cu purpură și să fii calic și poți trăi în calicie având suflet
princiar. Poți să te bucuri de cinstea unui om mare: pentru cer, aceasta nu are
nici o însemnătate. Ce crede colegul tău de școală, ce crede servitorul, ce
crede săracul despre purtarea ta față de el, aceea ești tu ca om și nimic mai
mult.
De vrei să se
surpe zidurile dintre oameni, străduiește-te să înțelegi pe aproapele
tău...Purtați-vă unii altora lipsurile. De vrei să fii creștin: poartă-te ca
Hristos...necărturarii, săracii, vameșii, păcătoșii i-au fost prietenii lui
declarați.
Legea unui
creștin: nu vorbi despre altul decât de bine, nu judeca și nu vei fi judecat.
În mâna fiecărui om se află cumpăna propriului său destin. Tăcerea este o
virtute rară; împodobește-te cu ea. Vrei să fii nobil? Învață să taci.
De la necuprinsa,
îngrozitoarea, sângeroasa întâmplare de pe Golgota, n-ar trebui să rostim
cuvântul iubire, fără a ne gândi la Hristos. Iubirea să fie cântecul inimii
tale. Cine-și aruncă iubirea în lucruri vulgare, devine vulgar și cu sufletul.
Cel mai mare rău ce și-l poate face omul este să-și lase sufletul în paragină.
Sufletul devine ce iubește. O iubire degradată degradează sufletul. După iubire
poți judeca vrednicia omului. Porunca lui Hristos, să iubești pe Dumnezeu din
tot sufletul, este un îndemn spre desăvârșire: vrea să ne facă asemenea Lui.
Poartă-te cu toți
degradații societății, cum S-a purtat Hristos, cu delicatețe și prietenie,
cinstindu-le demnitatea omenească, și vei contribui la mai binele
omenirii.(Emil Fridler, Omul cel nou, Cluj, 1949)”(p. 267)
,,Cel ce aruncă vrajba între frați, nu se mântuieșe, chiar
dacă ar muri de moarte martirică.``(Sfântul Ciprian)
,,La clevetire răspunde cu blândețe: murdăria se spală cu apă
curată și nu cu murdărie.”
,,Să nu ne temem decât de un singur lucru și anume de a nu pierde
prietenia dumnezeiască și de a nu socoti lucrul cel mai cinstit și vrednic de
iubire: a ajunge prieten a lui Dumnezeu. (Sf. Grigorie de Nyssa)”
,,Fiule, fără lacrimi să nu te împărtășești niciodată!(Sfântul
Simion Noul Bogoslov)”
Extrase din
volumul Părintele Petroniu de la Prodromu, Ed. Bizantină, Buc., 2015)
foto: Ilinca Negreanu
foto: Ilinca Negreanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.