,,Pilot de război"- e o carte cu un mesaj atât de consistent și compact în forma integrală a textului încât risc citând aici bucăți din ea să-l franjurez și să-l fac harcea-parcea.
E atât de frumos omul Antoine de Saint- Exupery! Trăim vremuri în care, noi, oamenii, avem mare nevoie să ne odihnim unii pe alții. Să ne purtăm între noi ca cei mai înalți diplomați, ,,ambasadori” ai Țării de Sus. Să ne purtăm sarcinile unii altora nu să ne biciuim și împovărăm. Omul trebuie să aleagă între a fi o bucată de piatră într-un morman de pietre sau o bucată de piatră din construcția unei catedrale. Fără Dumnezeu nicio civilizație nu poate articula un asemenea ansamblu destinat celui mai nobil scop de a fi si apoi, a avea.(Corina N.)
E atât de frumos omul Antoine de Saint- Exupery! Trăim vremuri în care, noi, oamenii, avem mare nevoie să ne odihnim unii pe alții. Să ne purtăm între noi ca cei mai înalți diplomați, ,,ambasadori” ai Țării de Sus. Să ne purtăm sarcinile unii altora nu să ne biciuim și împovărăm. Omul trebuie să aleagă între a fi o bucată de piatră într-un morman de pietre sau o bucată de piatră din construcția unei catedrale. Fără Dumnezeu nicio civilizație nu poate articula un asemenea ansamblu destinat celui mai nobil scop de a fi si apoi, a avea.(Corina N.)
,,Comunitatea
noastră ne e de pe-acum sensibilă. Va trebui desigur s-o exprimăm, ca să adunăm
oamenii în jurul ei. Acesta e efort de
conștiință și de limbaj. Dar va trebui, de asemenea, să nu pierdem nimic din
substanța ei, să rămânem surzi la capcanele întinse de logici provizorii, de
șantaje și polemici. Trebuie, înainte de toate, să nu renegăm nimic din ceea ce
suntem.(...)
Fiindcă sunt de-ai lor, nu-i voi renega pe ai mei, orice ar face. Nu voi
predica niciodată împotriva lor în fața altuia. Dacă e cu putință să le iau
apărarea, îi voi apăra. Dacă mă acoperă de rușine, voi îngropa această rușine
în inima mea, și-am să tac. Orice voi gândi atunci despre ei, nu voi
sluji niciodată drept martor al acuzării. Un soț nu se duce din casă în casă să
dea de știre el însuși vecinilor săi că nevastă-sa-i o dezmățată. Nu-și va salva astfel onoarea. Căci nevasta
lui e dintre ai casei sale.Nu poate să se înnobileze el în dauna ei. Numai odată întors acasă are dreptul
să-și rostească mânia.
Nu mă voi
desolidariza de o înfrângere care, adesea, mă va umili. Mă trag din Franța.
Franța a creat un Renoir, un Pascal, un Pasteur, un Guillaumet, un Hochede. Ea
a făurit și incapabili, politicieni și trișori.
Dar mi se pare prea lesnicios să-ți recunoști înrudirea cu unii și să
ți-o negi cu desăvârșire față de alții.
Înfrângerea
desparte. Înfrângerea destramă ceea ce
era alcătuit. Există într-asta pericol de moarte: nu voi contribui la aceste
despărțiri, aruncând răspunderea dezastrului asupra acelora din ai mei care
gândesc altfel decât mine."
***
,,Nu mă mai
satisfac adevărurile de polemică. La ce bun să învinuiești indivizii? Nu sunt
decât drumuri de treceri. Nu mai pot pune înghețul mitralierelor mele pe seama
neglijenței funcționarilor, nici absența popoarelor prietene pe seama
egoismului lor. Înfrângerea, desigur, se
exprimă prin falimente individuale. Dar o civilizație plămădește oamenii. Dacă
aceea de care aparțin e amenințată de
prăbușirea indivizilor, apoi am dreptul să mă întreb de ce nu i-a plămădit
altfel.
O civilizație, ca și o religie, se
acuză pe sineși dacă se plânge de moliciunea credincioșilor ei. Ea trebuie să-i
exalte. Așișderea, dacă se plânge de ura necredincioșilor. Își datorează ei înseși să-i convertească. Ori,
aceea a mea, care odinioară a arătat ce poate, care și-a înflăcărat apostolii,
care a zdrobit violenții, care a eliberat
popoare de sclavi, aceea a mea, n-a mai știut astăzi nici să exalte, nici să
convertească. Dacă doresc să dezghioc
rădăcina diverselor pricini ale înfrângerii mele, dacă am ambiția să retrăiesc,
trebuie găsit mai întâi fermentul care l-am pierdut.
Căci lucrurile stau la fel cu o
civilizație ca și cu grâul. Grâul hrănește omul, dar omul salvează- la rândul
său- grâul, punându-i la păstrare sămânța. Rezerva de grăunte e respectată din
generație de grâu în generație de grâu, ca o moștenire.
E ușor să
întemeiezi ordinea unei societăți pe supunerea fiecăreia la niște reguli fixe.
E ușor să plămădești un om orb, care să îndure, fără să cârtească, un stăpân
ori un Coran. Dar e nespus mai înălțătoare izbânda care consistă, spre a
slobozi omul, în a-l face pe om să
domnească asupra lui însuși.
Dar ce înseamnă a slobozi? Dacă,
într-un deșert, fac slobod un om care nu simte nimic, ce preț al sensului are
libertatea lui? Nu există decât libertatea ,,cuiva” care se îndreaptă undeva. A-l elibera pe omul
acela ar însemna să-l înveți setea și să-i trasezi un drum către un puț. Doar
atunci i s-ar arăta sensuri ale demersului cărora nu le-ar lipsi înțelesul. Să
eliberezi o piatră nu înseamnă nimic, dacă nu există gravitație. Căci piatra,
odată liberă, nu se va duce nicăieri. (...)Drumul nevăzut al
gravitației eliberează piatra. Nevăzutele pante ale dragostei eliberează omul.
Civilizația mea a încercat să facă din fiecare om ambasadorul aceluiași prinț. Ea a considerat
individul ca drum ori ca mesaj al mai-marelui decât el și a oferit libertății
ascensiunii sale direcții magnetice.
Cunosc temeinic
originea acestui câmp de forțe. Veacuri la rând civilizația mea l-a contemplat
pe Dumnezeu prin oameni. Omul era făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu.
Dumnezeu era respectat în om. Oamenii erau frați întru Dumnezeu. Acest reflex a
lui Dumnezeu conferea o inalienabilă demnitate fiecărui om relațiile omului cu Dumnezeu întemeiau în chip evident îndatoririle fiecăruia față de sine și de ceilalți.
Civilizația mea e
moștenitoarea valorilor creștine. Voi reflecta la construcția catedralei, ca
să-i înțeleg mai bine arhitectura.
Contemplarea lui Dumnezeu îi făcea
pe oameni egali întru Dumnezeu. Și această egalitate avea un sens clar. Căci nu
poți fi egal decât întru ceva. Soldatul și căpitanul sunt egali întru
națiune(...)
Înțeleg de ce o egalitate stabilită
întru Dumnezeu nu aducea nici contradicții, nici dezordini. Demagogia apare
când, în lipsa existenței unei măsuri comune, principiu egalității degenerează
în principiu de identitate. Atunci soldatul refuză să-și salute căpitanul, căci
salutând căpitanul, soldatul ar da onorul unui individ, iar nu Națiunii.
Înțeleg originea
respectului oamenilor unii față de alții. Savantul trebuia să-l respecte și pe
ultimul fochist din pântecul corăbiei, căci și acela era ambasadorul. Oricare
ar fi fost valoarea unuia și mediocritatea celuilalt, nici un om nu putea
pretinde să facă din celălalt un sclav. Nu umilești un ambasador. Dar acest
respect față de om nu ducea la înjosirea-prosternare în fața mediocrității
individului, în fața prostiei sau neștiinței, fiindcă onorată era în primul
rând era această calitate de ambasador a lui Dumnezeu. Așa că dragostea de
Dumnezeu întemeia între oameni relații nobile, afacerile tratându-se între
ambasadori, pe deasupra calității indivizilor.
Civilizația mea, moștenindu-l pe
Dumnezeu, a întemeiat respectul omului prin mijlocirea indivizilor.
Înțeleg originea fraternității oamenilor.
Oamenii erau frați întru Dumnezeu. Nu poți fi frate decât întru ceva. Dacă nu
există nod care să-i unească, oamenii sunt juxtapuși iar nu legați între ei. Nu
poți fi doar frate și-atâta tot. Camarazii mei sunt frați ,,întru”
Escadrila 2/33. Francezii-,,întru”
Franța."
***
,,Civilizația mea,
moștenitoare a lui Dumnezeu, a făcut astfel din iubirea aproapelui un dar adus
Omului prin mijlocirea individului.
Înțeleg sensul profund al umilinței
cerute individului. Ea nu-l înjosea. Îl înălța. Îl lumina asupra rolului său de ambasador. Așa după cum îl obliga să-l respecte pe Dumnezeu în ceilalți, îl
silea să-l respecte și în el însuși, pentru ca să se facă vestitor al lui
Dumnezeu, sau drum către Dumnezeu. Îi impunea să se uite pe sine, pentru ca să
crească deoarece, dacă individul se entuziasmează de propria lui importanță,
atunci, de îndată, drumul de preschimbă în zid.
Civilizația mea, moștenitoare a lui
Dumnezeu, a propovăduit și respectul de sine, adică respectul pentru Om prin
intermediul propriei sale ființe.
Înțeleg, în sfârșit de ce iubirea de
Dumnezeu i-a făcut pe oameni răspunzători unii față de alții și le-a impus
nădejdea drept o virtute. Fiindcă, pe fiecare dintre ei, îi făcea ambasadorul
aceluiași Dumnezeu în mâinile fiecăruia stând mântuirea tuturor. Nimeni n-avea
dreptul să piardă nădejdea, fiind vestitor al unui mai-mare ca el. Deznădejdea
înseamnă tăgăduirea lui Dumnezeu în sine. Datoria de a spera s-ar fi putut
traduce prin:,,Te crezi vasăzică de-o așa mare importanță?Câtă importanță în
disperarea ta!”
Civilizația mea, moștenitoare a lui
Dumnezeu, l-a făcut pe fiecare răspunzător față de toți oamenii, și pe toți
oamenii răspunzători față de fiecare. Un individ trebuie să se sacrifice pentru
salvarea colectivității, dar nu e vorba aici de o aritmetică imbecilă.
Civilizația mea,
moștenindu-l pe Dumnezeu, i-a făcut egali pe oameni întru Om."
***
,,Grâul ăsta,
mâine, se va fi schimbat. Grâul e altceva decât un aliment trupesc. A hrăni
omul nu-i totuna cu a îngrășa vita. Pâinea joacă atâtea roluri! Am învățat să
recunoaștem în pâine un instrument al comunității oamenilor, mulțumită pâinii
frânte împreună. Am învățat să recunoaștem în pâine imaginea măreției muncii,
din pricina pâinii câștigate cu sudoarea frunții. Am învățat să recunoaștem în
pâine esențialul vehicul al milei, datorită pâinii care se împarte în ceasurile
de mizerie. Savoarea pâinii împărțite nu are seamăn. Dar iată că toată puterea
acestui aliment spiritual, a pâinii spirituale care se va naște din câmpul
acesta de grâu, se află în primejdie. Mâine, frângând pâinea, fermierul meu nu
va mai sluji, poate, aceleiași regii familiale. Poate că mâine nu va mai hrăni
aceeași lumină a ochilor. Cu pâinea e ca și cu untdelemnul candelelor. Se
preschimbă în lumină."
***
,,Înfrângere...Victorie...
Nu prea știu să mă folosesc de formulele acestea, există victorii care exaltă,
iar altele care corup. Înfrângeri care asasinează, iar altele care trezesc.
Viața nu poate fi enunțată prin stări, ci prin demersuri. Singura biruință de
care nu mă pot îndoi este cea care se sălășluiește în puterea semințelor.(...) Cine-și asigură o slujbă de țârcovnic ori lumânăreasă în catedrala odată
clădită e gata învins. Dar oricine poartă în inimă o catedrală ce trebuie
clădită e deja învingător. Biruința e rodul dragostei. Singura dragostea
cunoaște chipul ce trebuie modelat.Singură dragostea mână către el. Inteligența
n-are preț decât dacă se află în slujba dragostei.
Sculptorul
e virtualmente plin de greutatea operei sale: puțin contează dacă nu știe cum
s-o modeleze. Din apăsare în apăsare, din greșeală în greșeală, va înainta fără
ocoluri, prin lut, către creația lui. Nici inteligența, nici judecata nu sunt
creatoare. Dacă sculptorul nu-i decât știință și inteligență, mâinilor sale le
va lipsi geniul.
Ne-am înșelat
prea multă vreme asupra rostului inteligenței. Am neglijat substanța
omului. Am crezut că virtuozitatea sufletelor josnice putea contribui la triumful cauzelor nobile, că egoismul
îndemânatic putea exalta spiritul de sacrificiu, că uscăciunea inimii
putea-prin învolburări oratorice-să pună temelii dragostei ori fraternității. Am
neglijat ființa. Sămânța de cedru, de voie de nevoie, o să devină cedru.
Sămânța de măceș va deveni măceș. Voi refuza de-acum să judec omul după
formulele care-i justifică deciziile. Te înșeli prea lesne luându-te după garanția cuvintelor, ca și după direcția
acțiunilor."
***
,,Ce trebuie să
faci pentru ca o întreagă pădure să zboare? O! e prea greu...Ce trebuie să fii?
Trebuie să fii pârjol!"
***
,,Nu mă neliniștește nămolul împrăștiat în fel și chip, dacă
nămolul are în el o sămânță. Sămânța aceea îl va străpunge ca să zămislească.
Orișicine ajunge la contemplare se
preschimbă în sămânță. Oricine descoperă o evidență, îl trage pe fiecare de
mânecă să i-o arate."
***
,,Înțeleg pentru prima oară unul din misterele
religiei din care s-a tras civilizația ce-o revendic drept a mea: ,,Să porți
păcatele omului...” Și fiecare duce păcatele tuturor oamenilor.
Cine vede aici o doctrină de oameni slabi? Șef este cel ce ia asupra sa
totul. Zice: Am fost bătut! Nu spune: Ostașii mei au fost bătuți. Adevăratul
om așa vorbește. Hochede ar spune: Sunt răspunzător."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.