joi, 12 noiembrie 2009

O nouă carte a Înaltului Arhiepiscop şi Mitropolit Bartolomeu: ,,Despre noi şi despre alţii"




Duminică 8 noiembrie 2009, în biserica „Înălţarea Sfintei Cruci” din strada Plopilor nr. 46, Cluj Napoca, după Sfînta Liturghie, a avut loc lansarea cărţii „Despre noi si despre alţii”, un dialog ce cuprinde 122 de întrebări, 122 de răspunsuri în 122 de pagini între IPS Arhiepiscop si Mitropolit Bartolomeu şi scriitorul Aurel Sasu.

Cartea de faţă se constituie ca o prelungire a impresionantelor,,Memorii" ale Înaltului Bartolomeu, oferind informatii preţioase printre altele interesante, despre Tudor Arghezi sau Gala Galaction.

Cartea a apărut în urmă cu două luni la Editura Curtea Veche, colecţia Ştiinţă şi Religie.

,,În ceea ce mă priveşte, de la douăzeci de ani, am ales să fiu monahos, adică singur, aşa că singurătatea e mediul meu natural. Cu totul altceva însă este izolarea forţată, impusă din afară ca efect al unei condamnări. De-a lungul anilor de închisoare am îndurat-o cu stăpînire de sine, fără mari traume psihice, cu o singură excepţie(...). Mă aflam la Aiud, într-o cameră mai mare, populată cu paturi cazone, suprapuse în cîte patru ,,etaje". Pe plasa de şine metalice încrucişate a fiecărui pat era aşternută o fostă saltea de cînepă, ale cărei paie, niciodată schimbate, deveniseră o tocătură infectă de mătreaţă vegetală amestecată cu praf. Locul meu era într-un pat din rîndul al treilea, distanţa dintre piept şi plafonul de deasupra fiind de un sfert de metru. De cîte ori vecinul de sus se întorcea de pe o parte pe cealaltă, pe mine cădea o ploiţă de praf pe care trebuia s-o respir. Trauma psihică era provocată şi de gîndul că şi vecinul de sub patul meu păţea la fel. Atunci am simţit că mă lasă nervii, că mă prăbuşesc în hău, că sunt în pragul nebuniei, că voi muri sufocat. Acesta a fost singurul moment de deznădejde din viaţa mea.
,,Moment", fiindcă a trecut." (pag.13-14)

Predica de duminică a Înaltului Bartolomeu rostiţă în Catedrala Mitropolitană din Cluj Napoca:

2009 11 08 IPS Bartolomeu - Duminica 24 dupa Rusalii (Invierea fiicei lui Iair)

4 comentarii:

  1. Ceea ce ne spune IPS Bartolomeu trebuie sa fie un exemplu pt noi toti, mai ales pt cei tineri.In inchisorile comuniste au murit elita tarii (formati in mare parte numai din studenti), asa cum suntem noi acum...Sa fim si noi asemenea lor, gata de a ne jertfi viata pentru Domnul si pentru credinta stramoseasca.

    RăspundețiȘtergere
  2. Înaltul Bartolomeu a fost întotdeauna un exemplu, un model.Aveţi dreptate.

    RăspundețiȘtergere
  3. IPS Bartolomeu este OM, o persoana foarte deosebita, de la care avem, daca vrem, sa invatam,prin viata sa si operele sale, ceea ce inseamna un adevarat jertfitor pentru Dumnezeu si pentru credinta stramoseaca. De asemenea ne arata cat de important e sa stim pretui viata cu bunele si relele ei (oamenii,lucrurile si evenimentele) asa cum e. Dansul ne demonstreaza ca jertfirea pentru Dumnezeu inseamna sa ne acceptam asa cum suntem si sa iubim neconditionat,neasteptand nimic in schimbul ei. Daca reusim aceasta, reusim sa facem sa dispara si ranchiunea si rautatea din lume,care din ce in ce mai des se asterne printre noi asemenea unor nori vulnerabili. IPS Bartolomeu ne indruma pasii asemenea altor mari personalitati deosebite ale poporului roman spre gasirea si aflarea frumosului din noi insine si al aceluia din semenii nostri.Multa bucurie si iubire.

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu am ţinut să redau una din experienţele extreme, inumane la care a fost supus Înalt Prea Sfinţia Sa pe care a depăşit-o.
    Pe mine cel puţin, mă interesează omul, modul în care reuşeşte să treacă peste toate încercările vremurilor.Omul care nu-şi machiază slăbiciunea, nu o ascunde sau o truchează dar o depăşeşte prin forţă lăuntrică fără compromisuri, fără ca să devină ceea ce voiau alţii să facă din el.Caracterul, statornicia,credinţa.Nădejdea.
    Dacă observaţi,în ultima vreme, predicile Sale sunt chintesenţe ale cuvîntului evanghelic.Cuvinte puţine dar drese.

    RăspundețiȘtergere

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.