Filmul pe internet: http://filmehd.net/leviafan-leviathan-2014-filme-online.html
Leviathan este
ultima ,,parabolă” cinematografică a lui
Andrey Zvyagintsev. Căci așa cum ne-am obișnuit, miza principală a artei ilustrului regizor rus este cu precădere pildică. S-au scris deja multe cronici pe seama Leviathan-ului, de altfel premiat de mari jurii și n-am să-l descriu sau să-l povestesc pe scurt aici.
Ca de obicei la Andrey Zvyagintsev imaginile au o putere de
sugestie fantastică, servind și conotațiilor simbolice pentru a întări
adâncimea și lărgimea temei, evident la cote artistice înalte. Relațiile umane voit sunt frust ,,portretizate”. Mai degrabă sunt doar tușele unor schițe. Pe alocuri se resimt câteva incoerențe și momente care pot lăsa să se înțeleagă că ,,toate sunt o apă și un pământ” în cele din
urmă. Aici îl suspectez pe regizorul artist de păcatul generalizării, de tratarea(implicarea) grăbită a unor personaje
care pot fi judecate superficial, sub incidența strict episodică/fragmentară(vezi dialogul lui Kolea cu preotul sărac). Poate aici e încă o zonă de risc pe lângă cea a deranjării aluzive directe pentru care regizorul plătește tributul de a fi controversat și repudiat la ora
actuală de mediile politice și eclesiale rusești. Și foarte apreciat de alții...
Leviatanul este
balaurul adâncurilor, simbol demonic al puterii și urâciunii pustiirii dezlănțuite, care apare menționat în Vechiul Testament la
Iov.
Acțiunea din film
e cât se poate de recentă, tipologiile personajelor variate, mistuite însă de o
cumplită neputință care are în cele din urmă un numitor comun, patima cu slăbiciunea ei.
Întâlnești tot ce
se poate în tablou. Agonie, cinism, promiscuitate,
nedreptate, mânie, iraționalitate, viciu, mecanica și automatismele birocratice ale unui stat mamut
care strivește prin ele persoana, obișnuința vulgară, comunicarea
fără comunicare sau fără rezonanță reciprocă reală, incapabilă numai de simulacre, răzbunare
brută, trădarea meschină în prietenie(nimic din ceea ce ar
putea fi modelul prieteniei David-Ionathan), denaturarea familiei prin lipsa de
rezistență la presiuni și ispitiri, ,,tălmăciri”(halucinante) răstălmăcite ale
Evangheliei care întrețin păcatul și
puterea pământească abuzivă, spălarea mâinilor, minciuna etc. Nu mă grăbesc să pun etichete personajelor. Pe scurt, fresca unei omeniri la scară mică pentru care supraviețuirea ei nu se mai poate face decât cu prețul încălcării celor 10 Porunci dumnezeiești. Adevărul atât de clamat pare că a murit și e îngropat continuu pe toate căile. Orice gest de bine, sau pornire
interioară(a personajelor) de omenie, orice urmă de
conștiință a binelui, sunt, mai devreme sau
mai târziu, deturnate în favoarea țesăturii
de intrigi și repercusiuni nefaste. Fața lucrurilor e întoarsă mereu pe dos. Pentru asta, conștiința se cere mereu anesteziată în alcool. Votca e drogul care susține iluzia vitalității normale și relaționarea. Când mănâncă
și beau, în film, oamenii sunt urâți, neîngrijiți. Semnele unei denaturări umane profunde. Eroul
principal Kolea, mistuit de patimă și viciu, își este sieși dușman mai mare decât orișicine, în ciuda iovului ,,drept” care luptă pentru adevăr, pentru conservarea valorilor(din tată-n fiu) și dreptate. Puterea exterioară vrăjmașă
nici măcar nu trebuie să se implice mult pentru a-l distruge...
Ca în mai toate
filmele lui Andrey Zvyagintsev, acțiunea debutează cu scene de viață cât se poate de banale, sub semnul obișnuinței sau normalului,
însă tensiunea deznodământului crește
gradat până atinge un punct maximal și totul primește o valență pildică surprinzătoare. În cazul Leviathan-ului, momentul slujbei din
biserică cu minunata predică despre Adevăr, momentul ipocriziei maximale. Cum îmi spunea un prieten care mi-a și semnalat filmul, ,,Îți vine să cazi de pe scaun” când vezi ce vezi. Ambianța aceea liturgică din film mă trimite cu gândul la pericolul de care
a vorbit și a scris Părintele Seraphim Rose(fără să-l redau cu sursă exactă): biserici îngrijite, cu rânduială exemplară,
icoane bine/corect pictate, fast în cult, predici calibrate retoric bine ancorate în solul dogmatic, doar duhul, unul... anti-hristic. De aceea, filmul este o lecție bună, să luăm aminte.
Iov, Capitolul 41
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.