luni, 21 octombrie 2019

File de jurnal 1995(cu și despre Înaltul Bartolomeu Anania)/ dr. Nicoleta Pălimaru





statuia Înaltului Mitropolit Bartolomeu Anania
aflată în fața Catedralei mitropolitane din Cluj Napoca
fotografia Corina Negreanu



8 februarie 1995

Am fost la IPS Bartolomeu, împreună cu Ciprian Negreanu, fiu de preot şi preşedintele ASCOR-ului, pentru a discuta structura foii Filocalia, supliment al revistei Renaşterea. Ne-a povestit cum se ocupa el singur de foaia Noi în America. „Să căutaţi să faceţi ceea ce-i plăcut şi semenilor voştri. Să existe conştiinţa unei chemări”, au fost sfaturile IPS Bartolomeu. Ne-a sugerat ca articolele să fie scurte, variate şi scrise bine.

Seara, am reflectat la faptul că noi, ASCOR-ul, suntem primul nucleu de tineri studenţi, care se formează în duhul IPS Bartolomeu – duhovnicie şi cultură. Experienţa de viaţă, îndemnurile, predicile, conferinţele, înţelegerea arătată, însăşi prezenţa lui fac cât o Academie.

13 februarie 1995

După-amiază, am fost cu mama la IPS Bartolomeu. Am servit masa împreună. Maica Galineea a pregătit supă de pui cu tăiţei şi friptură.Remarc din nou echilibrul Înaltpreasfinţitului. Pe un fundal de muzică
clasică, am purtat discuţii despre:

1. Daniel Turcea, un mare poet creştin. Era o fire foarte blândă, firavă, semn că trăia în Duh. Poeziile sale, spunea Înaltul „sunt tăişuri de sabie ale Duhului Sfânt”. Datorită lui, Marin Preda a publicat la Cartea Românească poeziile mistice ale lui Daniel Turcea.

2. Părintele Arsenie Boca. Am fost cu ASCOR-ul la Prislop.

3. Duhovnic. Fiecare şi-l alege potrivit sufletului său.

4. Cartea lui de versuri inedite.

5. Tipurile de iubire în creştinism. Pregătesc o recenzie pentru Renaşterea la cartea lui P. Evdochimov, Taina iubirii. Înaltpreasfintitul spunea că valorile creştinului sunt dragostea pentru Dumnezeu şi jertfirea pentru semeni.

6. Părintele Cleopa. „Era rigorist. Mă spovedeam la el, plimbându-ne pe alee”.

7. Părintele Arsenie Papacioc, duhovnicul lui, care a făcut, şi el, ani grei de închisoare, şi care „este mai cu libertate”.

8. Teodor Baconsky, aflat la Paris şi căruia îi poartă de grijă, chiar de la distanţă.

6 martie 1995

În audienţă la IPS Bartolomeu. Era prins cu tot felul de probleme administrative, la care se adaugă munca matinală la atelierul biblic. L-am întrebat dacă ar trebui să urmez în paralel cu facultatea de Teologie–litere şi Filosofia. Mi-a răspuns pe un ton foarte părintesc. „Mergi la cursuri la Filosofie. Părintele Ică junior ţine acolo cursuri. E un teolog tânăr, cu o vastă cultură şi cu deschidere spre Filosofia. Din moment ce ai Teologia, ce-ţi mai lipseşte?”.

A pomenit de Teodor Baconsky, care avea acelaşi gând cu Filosofia.

3 martie 1995

Pelerinaj cu ASCOR-ul la Bucureşti. La Cernica ne oprim la mormintele Părintelui Stăniloae şi Daniel Turcea. Vizităm Muzeul Ţăranului Român, creat de pictorul Horia Bernea. Un muzeu cu stil. Totul emană bucurie, bun gust, o mireasmă arhaică, împletită cu una modernă. Şi lumina care învăluie într-un mod special obiectele. La întoarcere, în tren, discuţii cu Maria Ganciu şi Grigore Dinu Moş despre poezie. Dinu Moş trăieşte poezia, e un spirit profund, pe linia lui Daniel Turcea şi Horia Stamatu, deşi e student la Drept. 

17 martie 1995

Ziua de naştere a IPS Bartolomeu. Se perindă multă lume, din toate categoriile sociale. Îi place să stea lângă cei necăjiţi, mi-a spus. Când era la Văratec, călătorea cu marfarul la Bucureşti „pentru a-i cunoaşte pe oameni”. 

20 martie 1995

Conferinţa lui Radu Preda, „Despre reprezentarea nereprezentatului: sufleţelul”. El va fi noul redactor-şef al revistei Renaşterea şi va ţine seminarii de Patrologie.

29 martie 1995

În audienţă la IPS Bartolomeu. Discuţii sumare despre cărţi, P. Evdokimov.
Înaltul era tulburat din cauza unor probleme administrative. „Ai venit să avem o conversaţie ziditoare, dar eu nu sunt în stare”. Mi-a plăcut această sinceritate. Nu am zăbovit. M-a binecuvântat şi am plecat cu gândul că sunt
martora acestor stări. Cred că nu-i este uşor să păstorească o eparhie, aici în inima Ardealului, mai ales că are o mare aplecare spre universul uman, văzut şi nevăzut.

25 aprilie 1995

Am fost de la 16-18 la seminarul de patrologie al lui Radu Preda, îndemnată de IPS Bartolomeu. Discurs, discursivitate, memorie erau termenii cel mai des folosiţi. Vorbea despre „boala textului”. O expunere clară, precisă, cu tendinţă spre literaturizare.

26 aprilie 1995

Seara, întâlnire la sediul ASCOR. Curge muzică bizantină, maicile de la mânăstirea Ormilia, Grecia. Discutăm despre cărţile de la editura Deisis, traduse de pr. Ică junior, despre Rubliov, Teofan Grecul, viitoarele examene.

Zilele trecute, am avut un seminar de literatură franceză la Litere. S-a discutat despre singurătate şi însingurare. M-am referit la cartea lui Eugen Ionescu, Însinguratul. Au luat cuvântul Florin-Cătălin Ghiţ, şi el fiu de preot,
bine pregătit, şi Nicu Turcan, cu idei originale şi o gândire filosofică.

18 mai 1995

Cu Corina Ciumaş, Cătălin Pălimaru, Ciprian Negreanu şi Florin-Cătălin Ghiţ, am audiat cursul de Patristică al părintelui Ică junior la Facultatea de Filosofie. Cursul a durat 3 ore, cu tot cu întrebări, preponderent filosofice, şi am stat pe scări, pentru că era multă lume. Nu doar studenţi, ci şi adulţi. Un curs concis, cu incursiuni în teologie şi filosofice. A avut dreptate IPS Bartolomeu cu privire la pregatirea pr. Ică  Junior.

 Autoarea
în  redacția ,,Revista Renașterea” 

23 mai 1995

Azi am avut o întrevedere de mai bine de o oră cu IPS Bartolomeu. Discuţii culturale şi teologice: 1.despre Nicolae Balotă. Merg la cele două cursuri de literatură comparată de la Litere, „Turnul Babel” şi „Demonie răsăriteană şi demonie apuseană”. Este un critic apreciat şi care a cunoscut, la rândul lui, închisorile comuniste. Lucrările sale Lupta cu absurdul şi Labirint-eseuri critice, mi-au fost lecturi de căpătâi în liceu. 2.despre cursurile părintelui profesor Ică junior de la Filosofie, „Metafzică şi patrologie”.Bibliografie temeinică, discurs concis, expunere clară a învăţăturilor dogmatice. Şi IPS Bartolomeu se minunează de pregătirea pr. Ică junior şi de ancorarea în dreapta credinţă. Îl fericeşte pe tatăl lui, părintele profesor Ică senior, iar prin el, Biserica ortodoxă. Aducem în discuţie cele două conferinţe susţinute în luna aprilie, „Pocăinţă şi înviere” de părintele profesor Ică senior şi „Ortodoxismul ieri şi azi” a părintelui Ică junior, cu limpeziri la nivel terminologic şi cu bogate perspective duhovniceşti.(„înviere neprimejduită”; Hristos, Paştele nostru; dubla împărtăşanie: sacramentală „cu Sângele şi Trupul lui Hristos” şi cea duhovnicească „prin ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu”, au fost câteva sintagme folosite de părintele Ică senior. Observ din atitudinea IPS Bartolomeu un lucru esenţial:darul de a-şi apropia oameni valoroşi, de tineri sau vârstnici, teologi, literaţi sau artişti. Îl asemăn cu un rege francez sau un împărat bizantin,care aduceau la curţile lor minţi luminate, înduhovnicite, ştiind că doar în acest mod sporea regatul, iar conducătorul nu devenea un „despot”. 3. la plecare m-a întrebat ce mai citesc. I-am răspuns că-l citesc pe M.Eliade cu Memoriile sale (chiar şi pe troleibuz) și recitesc unele romane, centrate pe o cunoaştere intermediată de trup. Mi-a povestit cum l-a cunoscut pe acest mare istoric al religiilor şi că e o personalitate aparte a culturii româneşti şi universale.

22 iunie 1995

Cu Maria Ganciu la Sibiu, la părintele profesor Ică senior, unde am stat cam o oră și jumătate. Au fost discuţii şi multe sfaturi. La întrebarea ce poate face o femeie în Teologie, părintele profesor a răspuns că poate traduce, după ce a aprofundat limbile clasice şi moderne. Ne-a arătat Matericonul în limba greacă. Dorinţa Mariei şi a mea de a învăţa greaca s-a intensificat.Ne propunem să studiem de pe manualul Feliciei Ştef. La plecare ne însoţeşte un apus de soare ameţitor. Matericonul va fi dorul nostru lăuntric…

14 iulie 1995

Ieri, de ziua Franţei, am fost la mănăstirea Văratic cu părinţii. După ce ne-am închinat în biserică, am urcat până la palatul unde a locuit părintele Anania. Urma duhului părintelui se simte nu doar în palat, ci şi în natură…

20 iulie 1995

Sfântul Proroc IlieLa mănăstirea Vorona, părintele Doroftei îmi vorbeşte la superlativ despre cultura şi smerenia părintelui Anania. A slujit la Văratic timp de şapte ani alături de el, şi l-a putut urmări în cele mai mici detalii. Cea mai mare virtute pe care a remarcat-o la părintele Anania era smerenia.

27 iulie 1995, Sfântul Pantelimon

Azi, părinţii mei au avut o convorbire telefonică destul de lungă cu părintele Anania, aflat la mănăstirea Rohia, unde şi-a mutat atelierul biblic. A analizat introducerile la cărţile Pentateuhului, care vor apărea anul acesta la Editura Institutului Biblic. La întrebarea ce fac eu, i-am răspuns că mă căznesc cu greaca, citesc în franceză şi câteva cărţi semnate de D.Ţepeneag, G. Adameşteanu, Dimineaţa pierdută, Andrei Pleşu şi H.-R.Patapievici, Zbor în bătaia săgeții.I-am relatat discuţia purtată cu un francez copt despre ortodoxia coptă, pentru că urmează să plec luna viitoare la Paris, de unde sper să-mi cumpăr Dicţionarul grec-francez Bailly, plus câteva cărţi de literatură şi teologie în franceză. Părintele m-a îndemnat să nu mă las păcălită, să am discernământ. Sesizez din nou grija părintelui de a păstra Ortodoxia cât mai curată de orice fel de amestec. La acest francez am văzut o reprezentare a Maicii Domnului în viziune coptă – chipul şi veşmintele erau complet negre.Îi spun părintelui Anania că el m-a învăţat să-mi fac singurătatea lucrătoare, iar după câteva secunde îmi reaminteşte de smerenie.

August 1995

Vizita în Franţa m-a ajutat enorm, nu doar pentru secţia de franceză, pentru limbă, pentru teologii ortodocşi francezi, pentru librăria La Procure, pentru muzee, biserici şi monumente, ci şi pentru aerul de libertate bine construită pe care-l degajă francezii. M-am bucurat că m-am putut împărtăși într-o biserică ortodoxă.

Octombrie 1995

Un nou an universitar. Muncă şi rugăciune…

Noiembrie 1995

Sfătuită de IPS Bartolomeu, i-am luat un interviu domnului Teodor Baconsky în biroul părintelui Ştefan Iloaie. M-am documentat cât de bine am putut.Am găsit într-un număr din revista SOP date despre teza lui de doctorat, Homo ridens…Am fost stăpânită de o îndoită emoţie. Mai întâi, că mă aflu în faţa ucenicului IPS Bartolomeu, apoi că discut cu o persoană împlinită academic, iar întrebările mele ar putea fi stângace. I-am admirat ţinuta demnă, felul cum manevra pipa dăruită de părintele Anania, fermitatea vocii, claritatea ideilor. Mi se părea că avea ceva din H. Ibsen. Am fost frapată să aud acest răspuns la una din întrebări: „De femeie va depinde viitorul societăţii noastre”. După interviu, i-am mulţumit pentru amabilitate, iar el a mai rămas să povestească cu pr. Ştefan Iloaie.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.